Ormit, topscore op bevlogenheid

Annette Capelle

In het Beste Werkgeversonderzoek wordt niet alleen gekeken hoe tevreden medewerkers over hun werkgever zijn. Ook andere belangrijke HR thema’s worden bevraagd, waaronder bevlogenheid. Bevlogen medewerkers zijn meer dan alleen tevreden. Zij hebben passie voor hun werkzaamheden en tonen volop inzet. Dit zijn de juweeltjes van een organisatie. Ormit, is specialist in talent- en leiderschapsontwikkeling en heeft in het Beste Werkgeversonderzoek de hoogste score op bevlogenheid. Hoe doen ze dat? Een interview met Hetty van Ee, Algemeen Directeur van Ormit.

Waarom scoren jullie zo hoog op bevlogenheid?

“Het ontwikkelen van bevlogen leiders of professionals is onze core business. Wij ontwikkelen mensen op persoonlijk leiderschap en we zijn continu bezig met de uitdaging ‘hoe kun je het beste uit jezelf halen’. Deze persoonlijke aandacht en begeleiding geeft mensen vleugels. We zijn er heel bewust mee bezig, omdat we geloven dat bevlogen medewerkers beter presteren én omdat we onszelf als doel hebben gesteld om het leukste en beste bedrijf van Nederland te worden.”

Is dit altijd zo geweest of hebben jullie hier de laatste tijd aan gewerkt?

“We zijn hier al meer dan 10 jaar mee bezig. In die 10 jaar is Ormit er steeds beter in geworden. We investeren in persoonlijke aandacht en begeleiding van onze medewerkers en we geven het verbinden met elkaar of het kunnen verbinden met anderen ook veel aandacht. We hebben er vanaf de basis hard aan gewerkt, zo hebben we bijvoorbeeld een heel leuk pand, waar mensen erg graag zijn. We zorgen voor zoveel mogelijk fysieke contactmomenten en we houden ook contact met onze medewerkers via mail, social media en blogs. We proberen deze contactmomenten altijd leuk en speciaal te maken.”

Wat levert het jullie op dat jullie zo hoog scoren op dit thema?

“Zoals ik al aangaf geloven wij er sterk in dat bevlogen medewerkers beter presteren. Ook zijn bevlogen medewerkers vaak zeer innovatief, omdat ze gepassioneerd zijn over het werk dat ze doen en altijd scherp zijn op zaken die anders of beter kunnen. En de hoge score op bevlogenheid zorgt voor een hele positieve energie in de organisatie, die het heel fijn maakt om hier te werken. Ook zien we dat alle (oud) Ormitters echte ambassadeurs van onze organisatie zijn, wat natuurlijk altijd goed is voor onze reputatie.”

Welke tips hebben jullie voor organisaties die willen verbeteren op dit thema?

“Geef aandacht aan je medewerkers en ontwikkel ze om het beste uit zichzelf te halen. Feedback is hier een heel belangrijk hulpmiddel bij. Binnen Ormit geven we elkaar open en eerlijk feedback. Hierbij vinden we het heel belangrijk dat de positieve kant (wat doe je goed) minstens even veel aandacht krijgt als de negatieve kant (wat kun je nog beter doen). Daarnaast is de match tussen de persoon en de job die iemand uitvoert natuurlijk heel belangrijk. Dat geldt intern en natuurlijk ook voor alle trainees die we aannemen. We beginnen altijd met een assessment om daarna te weten of iemand past bij het bedrijf, de cultuur en de opdracht die ze gaan uitvoeren.”