Praktisch en prikkelend: Het intern klanttevredenheidsonderzoek

Interne klanttevredenheid is een hot item in facilityland. Als alles goed geregeld is binnen uw organisatie, hoort u er nooit iets over. Lopen dingen minder goed, dan ondervinden grote delen van de organisatie daar hinder van en weet iedereen de facility manager te vinden. 5 redenen waarom steeds meer facility managers meten en dus weten.

Jaarlijks begeleidt Effectory tientallen organisaties bij tevredenheidsmetingen. Aan interne klanten wordt tijdens zo'n onderzoek gevraagd hoe tevreden ze zijn over de facilitaire diensten.

Snel groeiend fenomeen!

Iedere dag groeit de groep facility managers die interne klanttevredenheidsonderzoeken uitvoert. Hoe komt dit toch? Effectory ziet 5 belangrijke redenen:

Outsourcen of niet?

De afweging tussen outsourcing en het handhaven van interne facilitaire diensten wordt steeds vaker op kennis gebaseerd. Naast de prijs wil men daarbij ook de kwaliteit van de dienstverlening kunnen beoordelen. In veel gevallen is de interne klanttevredenheid daarvoor een goede graadmeter. Daarom ziet Effectory deze vorm van klanttevredenheid ook steeds vaker opduiken in Service Level Agreements.

Facility managers worden steeds professioneler

Zoals het woord al aangeeft faciliteren zij de organisatie. Hoe beter zij dat doen, hoe succesvoller het bedrijf kan zijn. Een groeiende groep facility managers merkt dat intern onderzoek veel waardevolle informatie oplevert voor verder verbetering van de prestaties.

Motiverend

Het uitvoeren van het onderzoek onderstreept de professionaliteit waarmee de facility manager te werk gaat. Doorgaans zijn de reacties uit de organisatie zeer positief. Deze reacties prikkelen en zijn vaak een goede opsteker voor de medewerkers van de facilitaire diensten.

Op naar een klantgerichte aanpak

Naast dit motiverende aspect, werken de uitkomsten vaak ook als een spiegel. Een intern klanttevredenheidsonderzoek wordt daarom vaak ingezet bij veranderingstrajecten waarin een sterk procesgerichte aanpak bijvoorbeeld plaats moet gaan maken voor een klantgerichte aanpak.

Gesprekspartner in de bestuurskamer

Het kost de facility manager vaak moeite om de toegevoegde waarde van facility management zichtbaar te maken. Met een intern klanttevredenheidsonderzoek worden de prestaties van de facilitaire diensten meetbaar. Dit maakt het onderzoek voor de facility manager een geschikt instrument voor zijn gesprekken met de directie.

Tot slot: U hoort ook wat er allemaal wel goed loopt

Bovendien is het leuke van dit onderzoek is dat u ook te horen krijgt wat er allemaal wel goed en soepel verloopt. Daarnaast levert het onderzoek doorgaans veel concrete en praktische verbeterpunten op.