ROC Menso Alting legt verantwoordelijkheid laag in de organisatie

“Ons doel is om onze medewerkers in hun kracht te zetten, dan wordt de kwaliteit van het onderwijs vanzelf beter” vertelt directeur Gerlof Boersma. In dit interview vertelt Boersma hoe de MBO school na het doen van een medewerkersonderzoek aan de slag is gegaan met rolduidelijkheid, samenwerking en beoordelingsgesprekken. 

ROC Menso Alting legt verantwoordelijkheid laag in de organisatie

Wat is jullie beweegreden om een medewerkersonderzoek uit te voeren?

‘Medewerkers zijn voor ons van groot belang in het leveren van kwalitatief goed onderwijs. Ons doel is om medewerkers in hun kracht te zetten, de kwaliteit wordt dan vanzelf beter. Het medewerkersonderzoek helpt ons hierbij. Daarnaast zijn we benieuwd naar de vergelijking van onze scores met andere MBO’s. Met de benchmark krijgen we daar direct inzicht in.’

Betrokken én bevlogen medewerkers

De gemiddelde score voor betrokkenheid en bevlogenheid in het onderwijs bedraagt 31,4%. Van de medewerkers bij ROC Menso Alting is 52% betrokken én bevlogen. Een zeer goede score dus! Volgens Boersma zit het geheim vooral in betrokkenheid. 'Onze medewerkers voelen zich betrokken bij de school.  Ze vertellen trots op een verjaardag dat ze bij Menso Alting werken! We scoren goed en er gaan veel positieve geluiden rond over onze school. Betrokkenheid is ook invloed hebben. Onze medewerkers denken en ontwikkelen mee aan de organisatie. Je wordt bij ons niet alleen ingehuurd om les te geven, je bent onderdeel van het geheel. We werken samen met elkaar. Als directeur geef ik hier de ruimte voor.'

Wat hebben jullie gedaan met het thema ‘rolonduidelijkheid’?

‘Aan de hand van het thema rolduidelijkheid zijn we gestart met een werkgroep professionaliteit. Het doel van deze werkgroep was om de functie van de docent binnen het Menso Alting te omschrijven. Doordat Menso Alting een kleine school is, hebben docenten verschillende taken. Hierdoor ontstaat er soms onduidelijkheid  over hun prioriteiten. De werkdruk wordt hierdoor hoger. Naar aanleiding van interviews met medewerkers over hun werkzaamheden, heeft P&O de functies opnieuw omschreven. De functie omschrijving sluit nu goed aan op de praktijk en de persoon.'

Wat voor effect heeft deze aanpak?

‘Iemand is docent, coach en vervult nog andere werkzaamheden. In het onderzoek komt dit terug als rolonduidelijkheid. Ik vraag mij af of rolonduidelijkheid iets negatiefs is. Na gesprekken met de docenten bleek dat zij juist graag meerdere rollen te hebben. Met de nieuwe functie omschrijvingen weten we wat we van elkaar kunnen verwachten. Bovendien stimuleren de gevarieerde functies de bevlogenheid.' 

Het hele interview - over de samenwerking en hoe de ideale MBO school er uit ziet.