Sint Jozefoord

Leon van Keulen

Diep verscholen in de bossen van Nuland ligt het klooster Sint Jozefoord. Dit klooster is ooit opgericht door de congregatie Dochters van Maria en Joseph. Deze zusters zetten zich vanaf 1820 in voor kansarmen in de samenleving. De Stichting Sint Jozefoord richt zich nu op de zorg en het welzijn voor ouderen. Buiten het feit dat er binnen de zorgorganisatie in de loop der tijd veel is veranderd, is er één aspect constant gebleven: de zusters vormen nog steeds een wezenlijk onderdeel van de zorgverlening en zijn een belangrijk onderdeel gebleven van de zorg voor de medemens.

Sint Jozefoord: Innoveren vanuit verbinden

Ik ga in gesprek met twee mensen binnen de organisatie. Eén daarvan is Peggy Voets; de bevlogen HR-manager met een constructief-kritische blik op verbetering. De ander is André Groot Bluemink; de betrokken bestuurder met een gezonde vooruitziende blik. De reden van mijn bezoek is helder: Sint Jozefoord toont met haar medewerkersbeleid aan hoe direct contact en verbinding leiden tot innovatie. De uitkomsten van het medewerkersonderzoek laten een mooi resultaat zien; een 8,4 op bevlogenheid en een 9,0 op betrokkenheid.

Samen toekomstbestendig

Betrokkenheid van medewerkers hangt sterk samen met de mate waarin medewerkers zichzelf in de organisatie herkennen. Staan ze achter de missie en visie? Zijn ze trots op de organisatie? André vertelt: “Strategie is mijn verantwoordelijkheid. Dit betekent nadrukkelijk niet dat ik daarom de enige ben die hierover beslist. We proberen hier samen met medewerkers het pad uit te stippelen. Medewerkers direct vragen wat zij willen in de toekomst.” Het klinkt allemaal volkomen logisch. In een samenleving waarin er meer wordt verwacht van de individuele verantwoordelijkheid is het een tegenstelling wanneer het individu geen inspraak heeft in de toekomst van de organisatie waar hij of zij werkzaam is.

Medewerkersonderzoeken bewegen mee met de VVT-sector

Balans tussen (bege)leiden en zorgen

Naast betrokkenheid gaat bevlogenheid over hoe medewerkers hun werk ervaren. Hebben ze plezier in het werk? Vinden ze het zinvol? Bevlogen medewerkers zijn medewerkers die echt energie krijgen van hun werkzaamheden en zich daarnaast willen ontwikkelen in hun vakgebied. Vanuit het oogpunt om de organisatie duurzaam in te richten voor de toekomst, zijn bevlogen medewerkers essentieel. André geeft aan: “Wat belangrijk is, is om in goede verbinding te staan met je medewerkers. Het management stelt zich enerzijds (bege)leidend en anderzijds zorgend op naar medewerkers. Dit vanuit het idee dat medewerkers op hun beurt in een juiste balans tussen begeleidend en zorgend werken voor onze bewoners.” Het ontwikkelen van je eigen medewerkers komt daarmee gelijk te staan aan de ontwikkeling van je organisatie en de daarmee aan de kwaliteit van zorg die je levert aan de bewoners.

Ontdek alles over onze oplossingen in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen