Succesvol medewerkersonderzoek in crisistijd: 10 tips (deel 2)

Een medewerkersonderzoek van deze tijd helpt organisaties om succesvol en gezond uit de crisis te komen. Het is een krachtig en impactvol instrument waarbij het beste uit medewerkers wordt gehaald. Bij een goed opgezet medewerkersonderzoek denken medewerkers actief mee over de bedrijfsvoering en ervaren ondernemerschap.

In het eerste artikel over succesvol medewerkersonderzoek in crisistijd kwamen duidelijk de verschillen naar voren tussen traditioneel en modern medewerkersonderzoek. In dit vervolgartikel bespreek ik de succesfactoren van een modern medewerkersonderzoek waardoor het daadwerkelijk impact in de organisatie realiseert.

4. Maak het onderdeel van de planning en control cyclus

Vaak wordt medewerkersonderzoek erg instrumenteel ingezet. Hierdoor wordt het een speeltje van HR, jaagt HR achter de respons en opvolging aan en verdwijnt het onderzoek bij de meeste functionarissen in de la.

Zinvoller is het wanneer medewerkersonderzoek een 'normaal' onderdeel is van de bedrijfsvoering. Het liefst als regulier onderdeel in de planning en control cyclus. Het onderzoek wordt jaarlijks of tweejaarlijks uitgevoerd, daar waar nodig.

5. Gebruik externe benchmarking

Het is belangrijk dat resultaten van onderzoek in de juiste context worden geplaatst. Te vaak komen we stand-alone onderzoek tegen of onderzoek dat wordt uitgevoerd door kleine bureautjes die niet of nauwelijks in staat zijn om te benchmarken. Zonde, een goede benchmark zet je resultaten echt in perspectief.

Meestal komt dan beloning als verbeterpunt naar voren. En zit het wel goed met de werksfeer. Dit komt, omdat beloning uit zo ongeveer élk onderzoek zwakker naar voren komt. En werksfeer sterker.

Vertrouw onderzoeksbureaus die aangeven dat benchmarking niet belangrijk is niet. Handig is het om te weten hoe het werkelijk zit.

Benchmark waar mogelijk met vergelijkbare organisaties en in vergelijkbare landen. Voor specifieke groepen medewerkers zoals ICT-ers kan het zinvol zijn om een functionele benchmark in te zetten (ICT-ers vergeleken met ICT-ers van vergelijkbare organisaties). Zo kun je goed beoordelen bij welke afdelingen het minder goed loopt en kijken wat zij nodig hebben om beter te hun werk te kunnen doen.

6. Gebruik het als instrument voor sociale innovatie

Uw medewerkers zitten boordevol ideeën over wat er handiger, sneller, slimmer en klantgerichter kan. Het is zonde om geen gebruik te maken van de ideeën van uw medewerkers in medewerkersonderzoek. Zorg dus dat tenminste één, het liefst meerdere concrete (sociale innovatie) vragen opgenomen zijn waarin uw medewerkers hun ideeën kwijt kunnen.

7. Zorg dat iedereen zich vrij voelt om zich werkelijk te uiten

Het vertrouwen dat medewerkers hebben in het medewerkersonderzoek, bepaalt voor het allerbelangrijkste deel of er wel of niet iets met de resultaten gebeurt. Medewerkers die niet 100% zeker weten of datgene dat ze aangeven anoniem wordt behandeld, zullen niet het achterste van hun tong laten zien en dat vervalst de uitkomsten.

Het vervolg...

Het laatste deel: Succesvol medewerkersonderzoek in crisistijd: 10 tips (deel 3)