Succesvol medewerkersonderzoek in crisistijd: 10 tips (deel 3)

Een gezonde en succesvolle organisatie. Voor veel organisaties is het op dit moment eerder overleven dan daadwerkelijk succesvol en gezond zijn. Op een traditioneel medewerkersonderzoek zitten de meeste organisaties dan ook niet te wachten. Ook al is een modern medewerkersonderzoek juist een praktisch instrument om het beste uit medewerkers te halen en de organisatie weer op kracht te brengen.

Dit is het laatste artikel over een succesvol medewerkersonderzoek in crisistijd. In het eerste artikel over dit onderwerp leest u meer over de verschillen tussen traditioneel en modern medewerkersonderzoek. In het tweede artikel komen de succesfactoren van een modern onderzoek aan bod. In dit laatste artikel leest u over de positieve impact voor organisaties.

8. Maak impact het belangrijkst, niet de respons

De positieve impact voor uw organisatie is eigenlijk het enige dat echt telt. En natuurlijk is het hiervoor zinvol wanneer zo veel mogelijk medewerkers aan het onderzoek hebben deelgenomen. Alleen wordt soms teveel focus gelegd op de hoeveelheid respons en is het goed aan de slag gaan met de resultaten hieraan ondergeschikt.

Wanneer u goed aan de slag gaat met de resultaten, de resultaten met uw medewerkers deelt, het gesprek aan gaat daar waar nodig en dus het onderzoek op een goede en effectieve manier inzet, is een respons van 80% goed haalbaar, zonder dat u erachter aan hoeft te jagen.

9. Besef dat het onderzoek slechts een deel is van het traject

Na het onderzoek begint het eigenlijke werk: opvolging geven aan wat er uit komt. Hoe scherper het beeld dat uit het onderzoek komt, hoe gerichter iedereen aan de slag kan met de resultaten.

Bij het aan de slag gaan telt de formule impact/tijd. Dat betekent dat je zoveel mogelijk positiefs wil bereiken, zonder dat het jou of de organisatie onnodig veel tijd kost. Dat betekent dat je beschikt over digitale hulpmiddelen waar dat volstaat en dat je beschikt over hulptroepen daar waar dat nodig is.

10. Kies een bureau dat continuïteit verzekert

Te vaak komen we organisaties tegen die hun onderzoek zelf, bij een stagiair of bij een klein bureautje hebben ondergebracht. Naast de worsteling die er dan vaak bestaat om met name de resultaten snel inzichtelijk te maken, is er geen benchmark beschikbaar en, belangrijker nog, is de continuïteit niet verzekerd.

De stagiairs gaan weg, de interne afdeling wordt omwille van efficiëntie opgeheven en het kleine bureautje valt om of verlegt haar focus. En dan kun je een volgende keer opnieuw beginnen en vervalt een groot deel van het vergelijkingsmateriaal met een vorige meting. Kies dus voor een solide bureau waarbij de continuïteit en consistentie is verzekerd.