Talent aantrekken moeilijk? Tip 1: bepaal je toegevoegde waarde

Marlies Pellikaan

Staat het aantrekken en het behouden van talent bij jouw organisatie ook hoog op de agenda? Nu de arbeidsmarkt aantrekt, barst de strijd om talentvolle, gekwalificeerde professionals weer los. Hoe kun je als organisatie talent aantrekken en jezelf profileren als een aantrekkelijke werkgever? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je voor een professioneel instroomproces en het behoud van talent?

Talent aantrekken moeilijk? Tip 1: bepaal je toegevoegde waarde

Talent heeft de keuze

De groei van het aantal vacatures is vooralsnog sterker dan het aantal banen dat verdwijnt door digitalisering. De vraag naar gekwalificeerde professionals is groot. Dat biedt kansen voor medewerkers: zij hebben keuze te over. Voor organisaties betekent dit dat ze aandacht moeten besteden aan het werven én behouden van medewerkers. Goed werkgeverschap is belangrijker dan ooit! 

Gratis whitepaper: Talent aantrekken en behouden – 5 tips

Hoe zorg je voor een positief onboarding proces en het aantrekken en behouden van talent? Vijf praktische tips.

Downloaden

Bepaal je toegevoegde waarde

Om talent aan te trekken, is het belangrijk om je als organisatie af te vragen: wat maakt ons aantrekkelijk als werkgever? Waarom zijn wij een leuke, boeiende organisatie? Op welke manier voegen we wat toe aan de wereld? 

Elke organisatie voegt iets toe – anders heb je geen bestaansrecht. De kunst is om dit goed voor het voetlicht te brengen. Een heldere, eerlijke en concrete belofte werkt als een inktvlek. Een organisatie krijgt hiermee een steeds grotere aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten, die zich herkennen in de boodschap van de onderneming en er graag mee in zee willen. Dit effect wordt nog verder versterkt door de ‘reclame’ die bestaande medewerkers maken, bijvoorbeeld via social media. Zij zijn waardevolle ambassadeurs. Wanneer je als organisatie oprecht een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij, dan komen de beste mensen vanzelf naar je toe.

Belangen in balans

Natuurlijk kan een organisatie niet alleen maar het maatschappelijk belang dienen. We schreven er al eerder over: bij duurzaam succesvolle organisaties liggen het maatschappelijk belang, het belang van de organisatie en het individuele belang van de medewerkers op een lijn. Lees daar hier meer over

Meer tips?

Wil je meer tips lezen over talent aantrekken en behouden?

Download het whitepaper