Talent kiest bewust voor een Beste Werkgever

Guido Heezen, oprichter van Effectory, is al jaren een vertrouwd gezicht op het podium van het Beste Werkgevers Event. Dit jaar inspireerde Guido de volle zaal met zijn visie op een actueel HR-thema: het aantrekkelijk blijven voor talent. Steeds vaker, en meer dan ooit, schakelen organisaties zijn hulp in, omdat ze meer talent zien vertrekken dan dat ze kunnen aantrekken. Hoe kunnen zij goed werkgeverschap naar een hoger niveau tillen?

Talent kiest bewust voor een Beste Werkgever

Het effect van de mismatch

Volgens Guido kiest talent tegenwoordig bewuster voor een werkgever. Talent wil zich ontwikkelen en het maatschappelijk belang dienen, waarbij de organisatie steeds meer fungeert als middel om dat doel te bereiken. Terwijl Beste Werkgevers echt bezig zijn om hun medewerkers persoonlijke groei te bieden in een omgeving met een duidelijke maatschappelijke visie, is voor veel organisaties het aantrekken en behouden van talent een bekend en actueel probleem. Guido stelt: “Voor organisaties is de druk om winst te maken en te presteren zó groot, dat het ten koste gaat van het maatschappelijk belang of het individuele belang van medewerkers.” Deze mismatch laat een direct effect op de aantrekkelijkheid voor talent zien. Talent kiest er steeds bewuster voor om niet meer bij dit soort organisaties te werken.

Kies bewust voor talent

Voor de oorzaak van het probleem grijpt Guido terug naar de zes basisbehoeften van de mens. “Organisaties die moeite hebben om talent aan te trekken, zijn met name gewend om in te spelen op vier basisbehoeften: zekerheid, afwisseling, significantie en connectie. Dit noemen we ook wel de basisbehoeften van het ego.” De twee basisbehoeften waar vaak minder aandacht aan wordt besteed, zijn persoonlijke groei en een bijdrage leveren. Bewuste medewerkers hebben hier juist meer behoefte aan. Guido concludeert: “Als je als organisatie voorop wil blijven lopen en aantrekkelijk wil zijn en blijven voor talent, zul je er voor moeten zorgen dat je organisatie aansluit op dit toenemende bewustzijn.”  Oftewel: niet alleen talent heeft de keuze, kies als organisatie ook bewust of je aantrekkelijk wil zijn voor talent.

Benieuwd naar het complete verhaal? Kijk de hele presentatie van Guido tijdens het Beste Werkgevers Event 2016 terug.