Tevredenheidsonderzoek, zelf doen of uitbesteden?

Tevredenheidsonderzoek, zelf doen of uitbesteden?

Ben je in staat om zelf een succesvol tevredenheidsonderzoek uit te voeren? Of geef je het werk liever uit handen? Het zelf uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek is een fulltime klus van ongeveer drie maanden, waar meerdere mensen voor nodig zijn. Je zult dan nog steeds zaken moeten uitbesteden.

Gratis checklist: Tevredenheidsonderzoek opzetten

Overweeg je een tevredenheidsonderzoek? Een goed idee. Met tevreden medewerkers realiseer je een maximaal rendement van je organisatie.

Downloaden

Uitbesteden

Als je ervoor kiest om het onderzoek uit te besteden aan een professioneel bureau, dan draag je enkel zorg voor:

  • Het aanleveren van medewerkersgegevens;
  • Het checken en passend maken (afstemmen) van de communicatiematerialen;
  • Het organiseren van een sessie met ambassadeurs in de organisatie die het tevredenheidsonderzoek promoten;
  • Het maken van afspraken over het doel van het onderzoek en het bespreken van de resultaten.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek doen? Do's en don'ts

Voordelen

Tijdsbesparing kan een belangrijke afweging vormen om het tevredenheidsonderzoek te laten uitbesteden. Maar de volgende zes voordelen van het werk uitbesteden aan een professioneel bureau wegen wellicht nog zwaarder:

  1. De resultaten worden vergeleken met geschikte benchmarkgegevens;
  2. Je kunt gebruik maken van een gevalideerde vragenlijst. Het opstellen van een vragenlijst is complex. Een goede vragenlijst meet wat je wilt meten en is zo opgesteld dat de vragen anticiperen op de neiging van respondenten om sociaal wenselijke antwoorden te geven;
  3. Je kunt anonimiteit garanderen en het onderzoek zal meer vertrouwen wekken onder medewerkers, klanten of cli├źnten;
  4. Je bereikt de hoogst mogelijke respons;
  5. Je bent zeker van professionele en betrouwbare analyses, zodat de zaken boven tafel komen die er ├ęcht toe doen;
  6. Je kunt bij een goed bureau gebruik maken van gespecialiseerde trainers die veel ervaring hebben in het op gang brengen van energie en beweging in organisaties.

Wat levert een medewerkersonderzoek u op?