Goed werkgeverschap

Annette Capelle

Er is niet één succesformule die helpt om een goede werkgever te zijn. Wel zien we dat duurzaam organisatiesucces de uitkomst is van goed werkgeverschap. Niet alleen focussen op de kwartaalcijfers en korte termijn winst. Juist kijken naar de lange termijn, de bijdrage van de organisatie aan de maatschappij en wat het bestaansrecht is van de organisatie.

Goed werkgeverschap

Elk jaar presenteert Effectory, in samenwerking met Intermediair, een lijst met de Beste Werkgevers in Nederland. We geven graag de organisaties met de hoogste Beste Werkgevers Score een podium, zodat zij weer andere organisaties inspireren om aan goed werkgeverschap te werken. Er is nog een groot voordeel van goed werkgeverschap: naast duurzaam organisatiesucces helpt het ook om de beste werknemers aan te trekken en te behouden.

Inspirerende directie

Vaak zie je dat directies vanuit een ivoren toren regeren. Een directie die zich onder de medewerkers begeeft en in filialen, op afdelingen en in de magazijnen praat over de koers van het bedrijf werkt inspirerend.

Minder management

Organisaties bezuinigen vaak door te snijden in het aantal blue collar workers. Maar organisaties moeten minder topzwaar worden, dus waarom niet ook snijden in de managementlagen? Bij veel gelaagdheid kan het een verademing zijn en ook bureaucratie en politiek wordt daarmee ingedamd. Domme regeltjes komen er in de regel alleen bij en worden zelden verwijderd.

Waartoe is het bedrijf op aarde?

Wat is de maatschappelijke functie? Organisaties moeten een richting krijgen die meer omvat dan louter geld verdienen. Dat geeft focus en zegt iets over de echte toegevoegde waarde van een organisatie. Daarmee creëer je een verhaal en kweek je betrokkenheid.

Geheimen van goed werkgeverschap

Guido Heezen, oprichter van Effectory, vertelt over de basisingrediënten die essentieel zijn voor een energieke en succesvolle organisatie. “De geheimen van goed werkgeverschap hebben alles te maken met het laten stromen van energie in je organisatie. Het gebruik maken van de energie die er in elke individuele medewerker zit en dit omzetten naar zoveel mogelijk en zo goed mogelijk gerichte organisatie-energie. Dit is natuurlijk heel makkelijk gezegd en in de praktijk nog een behoorlijke uitdaging.”

Bekijk het uitgebreide verhaal over de geheimen van goed werkgeverschap in deze video: