De opzet van een succesvol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)

Je oriënteert je op het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Goed plan! Je eigen mensen weten als geen ander wat er handiger en slimmer kan. Door medewerkers bij de organisatie te betrekken, ervaren ze meer werkplezier en presteren ze beter. Organisaties worden hierdoor innovatiever, wendbaarder en klantgerichter.

De opzet van een succesvol medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek geeft je inzicht in hoe de medewerkers in de organisatie staan. Tegelijk zorgt het voor sociale innovatie door de dialoog voor verbetering te openen: managers ervaren hoe eenvoudig ze samen met hun team zelf verbeterpunten kunnen oppakken.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek vormt daarmee een directe indicator voor de prestaties van een organisatie én een bron van informatie vanuit de eigen medewerkers om prestaties te verbeteren. Bij steeds meer organisaties krijgt het daarom een plaats in het managementinformatie dashboard van medewerkers en leidinggevenden: Een belangrijk hulpmiddel in de gereedschapskist van een zelflerende organisatie.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

Praktische tips voor het opzetten van een medewerkertevredenheidsonderzoek. Vraag de gratis checklist aan.

Downloaden

Meer dan medewerkerstevredenheid

De medewerkersonderzoeken van Effectory zijn uniek in de markt. De onderzoeken brengen enerzijds veel meer in kaart dan de tevredenheid van medewerkers. Je ontdekt met het medewerkersonderzoek precies hoe het in je organisatie staat met bijvoorbeeld de bevlogenheid, betrokkenheid, vertrekintentie en werkdruk. Ook kun je met het themaonderzoek inzoomen op één van deze thema's. De onderzoeken zijn heel flexibel in te richten: meerdere keren per jaar, verschillende vragenlijsten en groepen medewerkers, alles kan met het pulse onderzoek

Onze medewerkersonderzoek bieden jouw organisatie maximaal effect, je maakt gebruik van een uniek feedbackplatform en je krijgt de ideale mix tussen technologie en service. 

Ontdek alles over onze producten in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen

Zelf een medewerkerstevredenheidsonderzoek opzetten?

Een succesvol medewerkersonderzoek valt of staat met een goede voorbereiding. Allereerst is het belangrijk het doel van van je onderzoek helder voor ogen te hebben. Ook is het goed om belanghebbenden al in de beginfase bij het onderzoek te betrekken. Daarna zijn er allerlei vragen om over na te denken. Weet je bijvoorbeeld al welke onderzoeksmethode het beste past bij jullie organisatie? Hoe stel je eigenlijk een vragenlijst op? En hoe garandeer je de anonimiteit van je medewerkers?

Voorbereiden

  • Je hebt duidelijk voor ogen waarom je inzicht wilt krijgen in de werkbeleving van de medewerkers en wat je wilt bereiken met het onderzoek. 
  • De top van de organisatie onderkent het belang van goed gemotiveerde medewerkers en zal verbeteringen stimuleren.
  • Je hebt alle belanghebbenden bij de opzet van het onderzoek betrokken, zodat het onderzoek goed aansluit bij jullie organisatie en de resultaten straks overal goed worden ontvangen.
  • Je kunt de anonimiteit van medewerkers garanderen, zodat zij vrij hun mening kunnen geven.
  • Je hanteert een onderzoeksmethode die past bij de organisatie, zodat je kunt rekenen op een hoge respons.
  • Je maakt gebruik van een valide vragenlijst, zodat de vragen meten wat je wilt meten.
  • Voor alle medewerkers is duidelijk waarom je het onderzoek uitvoert, zodat ze weten welke voordelen meedoen aan het MTO hen oplevert.

Communiceren

  • De interne communicatie over het onderzoek is goed verzorgd, zodat je kunt rekenen op een hoge respons en hoge bereidheid om straks met de resultaten aan de slag te gaan.
  • Je houdt de respons gedurende het onderzoek in de gaten en je blijft medewerkers aanmoedigen om een zo hoog mogelijke respons te bereiken.
  • Je hebt een plan voor het bekendmaken van de resultaten in alle lagen van de organisatie.

Uitvoeren

  • Je weet zeker dat je de juiste analyse van de resultaten maakt, zodat je straks gericht actie neemt.
  • Je kunt bepalen welke zaken de hoogste prioriteit hebben en welke verbeteringen het hoogste effect zullen hebben.

Analyseren

  • Je koppelt de uitkomsten aan jullie verzuimcijfers, klanttevredenheid en andere kengetallen, zodat het onderzoek je echte managementinformatie oplevert.
  • Je beschikt over goede en betrouwbare referentie- en benchmarkgegevens om de resultaten mee te vergelijken, zodat je de waarde van jullie scores kunt bepalen.

Aan de slag

  • Je presenteert de resultaten op aantrekkelijke wijze, zodat mensen in één oogopslag de essentie zien en enthousiast worden van de rapportages.
  • Je zorgt ervoor dat er daadwerkelijk met de resultaten aan de slag wordt gegaan in de organisatie door actieplannen te maken en verantwoordelijken aan te wijzen.
  • Je herhaalt het onderzoek periodiek, zodat je kunt zien of de verbeteringen het gewenste effect hebben.

Aan de slag met de resultaten van medewerkerstevredenheidsonderzoek [video]

Medewerkersonderzoek op de planning? 7 tips om over na te denken

Staat er een medewerkersonderzoek bij je op de planning of ga je binnenkort op een andere manier aan de slag met feedback van je medewerkers?

Downloaden