Personeelstevredenheid meten

Om de personeelstevredenheid te meten, wordt er bij Effectory gebruik gemaakt van het medewerkersonderzoek. Jaarlijks kiezen honderden grote organisaties voor onze beproefde aanpak.

Personeelstevredenheid meten

De onderzoeken van Effectory naar de werkbeleving van jouw personeel geven je een haarscherp beeld hoe het er voor staat in jouw organisatie. Je krijgt stap-voor-stap te zien hoe de tevredenheid van jouw personeel de prestaties van de organisatie beïnvloedt. Naast medewerkerstevredenheid kunnen wij thema's als bevlogenheid, betrokkenheid, loyaliteit, verzuimrisico, vertrekintentie, effectiviteit, efficiëntie, klantgerichtheid en medewerkermotivatie precies voor je in kaart brengen.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Personeelstevredenheidsonderzoek

Effectory besteedt veel aandacht aan de methodologische onderbouwing van het onderzoek en de inbedding ervan in jouw organisatie. Daardoor weet je zeker dat je de juiste conclusies krijgt en dat deze uitkomsten bruikbaar zijn voor jouw bedrijf.

De resultaten vergeleken met de grootste benchmark

Jouw resultaten worden altijd vergeleken met de grootste en meest actuele benchmarks in werkbeleving. Zo zie je altijd hoe je scoort ten opzichte van andere organisaties. En krijg je inzicht in hoe je werkelijk presteert.

Succesvol feedback vragen aan je personeel tijdens de employee journey

Succesvol feedback verzamelen valt of staat met een goede voorbereiding. Allereerst is het belangrijk om te bepalen waarover je feedback wilt verzamelen. Daarna start de praktische invulling. Welke methode past bij je organisatie of team? Wat is de beste timing en wil je centraal of decentraal feedback verzamelen? 

Waarover wil je feedback vragen?

Elk personeelslid bewandelt een pad door je organisatie, ook wel de 'employee journey' genoemd. Een medewerker komt binnen, groeit en ontwikkelt zich, werkt samen met anderen en zal na verloop van tijd de organisatie weer verlaten. In dit proces kun je op verschillende momenten feedback vragen. Op welke momenten wil jij feedback verzamelen en hoe wil je dit traject insteken?

De employee journey

Met het in kaart brengen van de employee journey maak je inzichtelijk welke belangrijke momenten er in jouw organisatie zijn, waarmee een medewerker gedurende zijn loopbaan te maken krijgt. De employee journey kan per branche of sector verschillen. Wel zijn er drie stadia in de reis te onderscheiden die voor elke organisatie gelijk zijn:

  • Instroom: het instromen en inwerkproces van nieuwe medewerkers bij een organisatie: van sollicitatie (preboarding) tot en met de eerste maanden in dienst (onboarding). Waarom hebben medewerkers gekozen voor jullie organisatie? Worden hun verwachtingen waargemaakt? En hoe worden nieuwe medewerkers zo goed en zo snel mogelijk ingewerkt?
  • Voortgang & doorstroom: het verloop van de carrière van medewerkers binnen een organisatie. Hoe ervaren zij het werk, de arbeidsomstandigheden, de teamdynamiek, de communicatie en de ontwikkelmogelijkheden? Welke ideëen voor verbetering hebben ze? Hoe gaan zij om met veranderingen en uitdagingen binnen een team en/ of de organisatie?
  • Uitstroom: het uitvliegen van medewerkers. Bijvoorbeeld naar een andere organisatie of naar pensioen. Dan is het interessant om te achterhalen waarom ze de organisatie verlaten. Is het gewenst of ongewenst? Te snel gebeurd of begrijpelijk na jarenlange dienst? Zijn er verbeterpunten waar de organisatie in de toekomst haar voordeel mee kan doen?

Wat levert inzicht in de employee journey op?

Door inzicht te hebben in de employee journey behaal je als organisatie op verschillende gebieden winst:

  • Nieuwe medewerkers worden beter en sneller ingewerkt
  • Je wordt aantrekkelijker voor talent
  • Je verbetert je organisatie samen met je medewerkers
  • Iedereen voelt zich gehoord en serieus genomen
  • Goede ideeen van binnenuit hebben een positieve impact op iedereen
  • Je wordt wendbaarder en innoveert sneller

Met andere woorden: je geeft je organisatie werkelijk een stem die je vertelt wat goed gaat en wat er beter kan. Waardevol voor de organisatie en een belangrijk signaal richting je personeel: hun mening telt! Bepaal eerst op welke momenten in de employee journey je feedback wil verzamelen en wat je dus precies wil weten van je medewerkers. Hierna kun je gaan kijken naar de praktische invulling van het traject.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers