Wat is medewerkerstevredenheid?

Medewerkerstevredenheid heeft grote invloed op de prestaties van je organisatie. Een gemotiveerde medewerker zet net dat stapje extra. En daar plukken je klanten de vruchten van!

Wat is medewerkerstevredenheid?

Wat levert medewerkerstevredenheid op?

Een ontevreden vertrekkende medewerker kost gemiddeld een bruto jaarsalaris. Kostbare kennis (over je organisatie en over klanten) gaat verloren. Bovendien moet er een nieuwe medewerker gevonden en ingewerkt worden. Een goede waardering van je medewerkers is dus een voorwaarde voor goede prestaties, klanttevredenheid en gezonde financiële resultaten.

Medewerkerstevredenheid wordt door Effectory in kaart gebracht op de volgende onderwerpen: werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, werkdruk, collega's, leidinggevende, organisatie & cultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en beloning.

Meer dan medewerkerstevredenheid

Het medewerkersonderzoek van Effectory meet niet alleen de medewerkerstevredenheid, ook de betrokkenheid, de bevlogenheid, de vitaliteit, de rolduidelijkheid, de efficiëntie, het leiderschap en de klantgerichtheid van je medewerkers worden in kaart gebracht.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Medewerkerstevredenheid in kaart brengen

De medewerkerstevredenheid meten is een vak apart en valt of staat met een goede voorbereiding. Allereerst is het belangrijk om te bepalen waarover je feedback wilt verzamelen: alleen medewerkerstevredenheid of ook andere HR-thema's? Daarna start de praktische invulling. Welke methode past bij je organisatie of team? Wat is de beste timing en wil je centraal of decentraal feedback verzamelen?

Vragenlijst medewerkerstevredenheid maken

Kies je voor een kwantitatief onderzoek, dan heb je de keuze uit een online of schriftelijke vragenlijst. Een combinatie van die twee is natuurlijk ook mogelijk. Kies de methode die het beste past bij jullie situatie en maak het voor medewerkers eenvoudig en laagdrempelig om een vragenlijst in te vullen.

Een goed onderzoek leidt tot een hoge respons. Verwacht je toch een lage respons, plan dan een moment in om groepsgewijs de vragenlijst in te vullen (bijvoorbeeld na afloop van een ploegendienst). Zorg wel voor externe begeleiding bij zo'n groepssessie, zodat collega's hun vragen aan iemand kunnen stellen. Hiermee vermijd je ook dat vragenlijsten in overleg worden ingevuld. Je wilt immers geen groepsmening meten, maar de individuele ideëen achterhalen. Intuïtieve vragenlijsten en gamification (vragenlijst in spelvorm) kunnen ook helpen om de respons te verhogen. Online zijn hier volop mogelijkheden voor.

Ga voor een zo hoog mogelijke respons, maar wees realistisch. 100% respons komt zelden voor. Een goede opzet, efficiënte communicatie en uitvoering van het onderzoek is essentieel om een hoge respons te halen.

Medewerkersonderzoek op de planning? 7 tips om over na te denken

Staat er een medewerkersonderzoek bij je op de planning of ga je binnenkort op een andere manier aan de slag met feedback van je medewerkers?

Downloaden

Waarom medewerkerstevredenheid meten met Effectory?

Wij geloven dat organisaties die luisteren naar de feedback en ideeën van hun medewerkers succesvoller zijn.
Je eigen mensen weten als geen ander wat er handiger en slimmer kan. Door medewerkers bij de organisatie te betrekken, ervaren ze meer werkplezier en presteren ze beter. Organisaties worden hierdoor innovatiever, wendbaarder en klantgerichter.

Het ophalen van die feedback is een mooi én zorgvuldig vak dat Effectory al ruim 20 jaar als geen ander verstaat. Dit doen we met volle overtuiging en slimme, innovatieve feedbackinstrumenten. We verzamelen feedback op ieder gewenst moment gedurende de hele employee journey in organisaties.

Ontdek alles over onze producten in de demo

Wil je meer weten én zien van onze feedbacktools? Vraag een demo aan.

Aanvragen