Tweede golf: dit hebben zorgmedewerkers nodig om te blijven presteren

Goede ondersteuning door leidinggevenden, duidelijke resultaatverwachtingen en voldoende aandacht voor de veiligheid en belangen van medewerkers kunnen het prestatievermogen van zorgmedewerkers tijdens de tweede golf versterken.

Tweede golf: dit hebben zorgmedewerkers nodig om te blijven presteren

Dat blijkt uit Effectory COVID-19 Workforce Pulsemetingen onder 123.000 medewerkers in Nederland en de rest van Europa tussen half maart en half juli. Ook kan zo verloop worden tegengegaan. “Binnen de zorg vertrekken veel medewerkers al in het eerste of tweede jaar van hun dienstverband”, zegt zorgconsultant Rutger de Gardeijn van Effectory.

1. Goede ondersteuning door leidinggevenden

Tijdens de eerste golf voelde slechts 59 procent van de zorgmedewerkers zich voldoende ondersteund door hun leidinggevende. “In de antwoorden op open vragen gaven veel medewerkers aan hun leidinggevende weinig te zien, persoonlijke aandacht te missen en het gevoel te hebben het ‘maar zelf op te moeten knappen’”, zegt zorgconsultant Annerie Baas van Effectory.

Dat had alles te maken met het plotse karakter van de coronacrisis: “Veel leidinggevenden in de zorg hadden hun handen vol aan crisismanagement. Er kwam gewoon heel veel op ze af.“ Toch kan meer contact met de werkvloer juist in tijden van crisis veel bijdragen. “Door aandacht te hebben voor het welzijn van medewerkers en te luisteren naar hun feedback, voelen medewerkers zich beter gehoord en gewaardeerd, en kunnen vaak ook oplossingen gevonden worden.”

2. Duidelijke resultaatverwachtingen

Slechts 50 procent van de zorgmedewerkers kon tijdens de eerst golf effectief samenwerken met collega’s. 62 procent wist welke resultaten er van hen werd verwacht.

“Aan de hoge werkdruk kunnen zorgorganisaties weinig doen. Wat wel kan, is zo duidelijk mogelijke prioriteiten stellen”, zegt Baas. “Daarnaast is het belangrijk om voldoende technische middelen te bieden, waarmee medewerkers ook op afstand met elkaar kunnen communiceren.”

Geen excuses; tijd om écht te luisteren naar je medewerkers: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, ongeacht de afstand. Luisteren naar medewerkers is belangrijker dan ooit!

Meer informatie

3. Voldoende aandacht voor veiligheid en belangen medewerkers

Tijdens de eerste golf vond slechts 31 procent van de zorgmedewerkers dat hun organisatie voldoende maatregelen nam om hun gezondheid te beschermen. Niet meer dan 57 procent van de zorgmedewerkers had het gevoel dat hun organisatie de belangen en veiligheid van medewerkers centraal stelde. Baas: “Het was voor organisaties een grote uitdaging om voor voldoende beschermingsmiddelen te zorgen en duidelijke protocollen op te stellen over het gebruik daarvan.”

4. Extra energiebronnen

Slechts 35 procent van de zorgmedewerkers wist tijdens de eerste golf een goede balans te vinden tussen werken en ontspannen. Ook nu is de werkdruk hoog. Hoe kunnen organisaties de kans op uitval toch zoveel mogelijk te beperken? “Op veel factoren hebben zorgorganisaties geen invloed, maar ze kunnen wel proberen te werken aan de energiebronnen van medewerkers”, zegt Baas. “Dat kan onder meer door goed te luisteren naar hun wensen, persoonlijke aandacht te geven en samenwerken op afstand beter te faciliteren.” Energiebronnen als deze kunnen medewerkers beschermen tegen de gevolgen van een hoge werkdruk.

Webinar 3 december - Richard Sutton - How To Future Proof Your Organization Through Inspirational Leadership (Engelstalig)

In dit Engelstalige webinar gaat host Arjen Swank (Engagement specialist Effectory) in gesprek met Richard Sutton (Health Performance Speaker).

Aanmelden

5. Crisisbeleid dat is gebaseerd op pulse-metingen

Organisaties krijgen met pulse-metingen snel inzicht in een aantal kritieke indicatoren, waaronder hun werk-privé balans en belastbaarheid. “Zo kunnen zorgorganisaties ook onder extreme omstandigheden op een laagdrempelige manier een verbinding met medewerkers leggen”, zegt de Gardeijn. “Afhankelijk van de resultaten, kunnen ze verder inzoomen op specifieke doelgroepen of thema's. Dat maakt het mogelijk om snel specifiek crisisbeleid te ontwikkelen en prioriteiten te stellen binnen het HR-beleid.”

6. Datagedreven beslissingen

Door meer continu te luisteren kunnen organisaties daarnaast meer inzicht ontwikkelen in de oorzaken achter bijvoorbeeld verzuim en verloop. De Gardeijn: “Organisaties proberen die op allerlei manieren terug te dringen, maar deze interventies zijn meestal gebaseerd op aannames. Als je als organisatie pulsemetingen combineert met onder meer instroom- en uitstroomonderzoek, kun je op basis van people analytics harde indicatoren ontdekken waarmee je datagedreven beslissingen kunt nemen om duurzame verbetering te bereiken.”

Download de gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden