vanHaren Schoenen is Beste Werkgever in retail

vanHaren Schoenen is uitgeroepen tot Beste Werkgever in de retailsector. De winkelketen kreeg de prijs uitgereikt tijdens een groot evenement in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Bij de uitreiking, gehouden door Effectory en Intermediair, vielen nog meer winnaars in de prijzen. De Tuinen en Beter Bed Nederland vielen namelijk ook in de prijzen in de retailbranche.

Het was erg spannend in de categorie ‘Retail’ en de verschillen in de top drie zijn dan ook erg klein. Uiteindelijk was de score van vanHaren Schoenen het hoogst: een 7,5. Zowel De Tuinen als Beter Bed scoorde met een 7,4 ook zeer verdienstelijk. Ter illustratie, het landelijk gemiddelde ligt op een 7,0.

Winnaar

vanHaren Schoenen scoorde vooral erg hoog op de thema’s vertrouwen in de leiding en een hoge betrokkenheid bij de organisatie. Bij de winkelketen hoort werkvreugde al jaren tot de strategische ondernemingsdoelstellingen. Om dit tastbaar te maken, is werkvreugde uiteengezet in een aantal onderwerpen, waaronder het bieden van duidelijkheid over taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen. Betrokkenheid en passie zijn aanwezig in alle onderdelen van de organisatie. Daarnaast zijn er doorgroeimogelijkheden voor klantgerichte en resultaatgerichte medewerkers.

De hoge score zit hem volgens directeur Krein Bons in het vieren van prestaties en successen. ‘Het gaat om de kleine dingen: een telefoontje, taart of een leuke motiverende mail, gewoon een persoonlijke vorm van aandacht. Openheid, samenwerking, plezier op de vloer: daar komt denk ik de hoge betrokkenheid van onze medewerkers vandaan.’

Geheim van goed werkgeverschap

Succesvolle organisaties scoren aantoonbaar goed op bevlogenheid en betrokkenheid, zegt Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher. ‘Zeer belangrijk is een cultuur van vertrouwen. Medewerkers moeten ervan op aan kunnen dat er goed met hun belangen wordt omgegaan. Een duidelijke missie en inspirerend leiderschap zijn een paar van de andere succesfactoren. Vaak weten zowel de directie als de medewerkers wel hoe het zou moeten, maar komen ze er toch niet uit. Dat heeft te maken met interne politiek. Mag je als medewerker bijvoorbeeld slimmer zijn dan je baas? Er is één groep werknemers die extra aandacht vraagt. Jongeren van de generatie Y zeggen: “Ik werk voor je zolang je me boeit.” Dat is nog een extra reden waarom goed werkgeverschap anno 2014 zo belangrijk is.’

Over het onderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek is een initiatief van Effectory en Intermediair. De verkiezing van Beste Werkgever is dit jaar voor de 14e keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 332 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen, is gebaseerd op het oordeel van de eigen medewerkers over het werkgeverschap van een organisatie. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Beste Werkgevers Magazine 2014. In dit magazine is onder meer te zien op welke onderwerpen de beste 100 werkgevers zo goed scoren. Een exemplaar kunt u hier aanvragen

 VanHaren Beste Werkgever in de retail