Waarom medewerkersfeedback onderdeel moet zijn van een HR-strategie voor zakelijke groei

Ben je werkzaam in HR en weet je dat de expertise en netwerken van jou en je team je organisatie kunnen helpen bloeien?

Waarom medewerkersfeedback onderdeel moet zijn van een HR-strategie voor zakelijke groei

In het verleden zou je misschien zijn uitgelachen. Maar als gevolg van recente zakelijke crises zoals de strijd om talent en de disruptie door de coronapandemie zijn de ideeën over het belang van HR voor zakelijke duurzaamheid en groei sterk veranderd.

Om het huidige belang van HR voor organisaties te illustreren, vergeleek het tijdschrift The Economist de rol van HR tijdens de pandemie onlangs met die van een CFO tijdens de financiële crisis van 2008.

Met andere woorden: HR is een essentiële factor in de groeistrategie van elk bedrijf.

Effectory kent de 'geheime kracht' van HR al tientallen jaren. We hebben een passie voor het helpen van bedrijven die de kracht van medewerkersfeedback willen benutten, en hebben samengewerkt met HR-functionarissen en managers in organisaties van elke grootte over de hele wereld.

HR is niet alleen een administratieve functie, zoals sommigen denken, maar kan worden gebruikt om zakelijke groei aan te jagen en inhoud te geven aan langetermijnstrategieën.

Deloitte zegt hierover: “bedrijven zouden echt moeten kijken naar HR-capaciteiten die de zakelijke strategie niet alleen ondersteunen, maar deze ook mogelijk maken.”

HR kent de mensen van een organisatie

Eén van de belangrijke bronnen van HR-teams is hun kennis over en relatie met de medewerkers van de organisatie. Medewerkers staan in de frontlinie van de activiteiten en vormen de verbinding van de organisatie met de buitenwereld. Ze beschikken over kennis die een organisatie veerkrachtig en toekomstbestendig kan maken.

waarom-medewerkersfeedback-onderdeel-moet-zijn-van-een-hr-strategie-voor-zakelijke-groei-1.png

Een andere belangrijke invloed van HR-teams is hun rol bij het samenbrengen van belangrijke, maar soms gescheiden elementen binnen een organisatie. Dit proces wordt vaak 'HR-strategie' genoemd.

Een HR-strategie draait om het bevorderen van een omgeving die een opwaartse successpiraal creëert door de mensen, processen en doelen van een organisatie op één lijn te brengen. Hoe dit eruitziet, hangt af van de betreffende organisatie.

Maar HR kan deze afstemming alleen tot stand brengen met een diepgaand inzicht in de mensen die het werk doen.

Door naar medewerkers te luisteren en actie te ondernemen op hun feedback kan HR een positieve invloed hebben op:

  • De employee lifecycle
  • Prestaties en productiviteit
  • Bevlogenheid
  • Winstmarges

Medewerkersfeedback kan ook dienen als leidraad voor cultuurprogramma's of onderdeel zijn van inspanningen om de visie en waarden van de organisatie te herzien.

Maar hoe kan worden verzekerd dat HR een sleutelrol speelt bij de voortgezette ontwikkeling van de organisatie?

HR kan organisatorische groei aanjagen

Het verkrijgen van medewerkersfeedback en het maken van actieplannen op basis daarvan vergroot de effectiviteit van HR bij de aanpak van sommige van de grootste zakelijke uitdagingen van vandaag.

Veel organisaties worstelen met het aantrekken en behouden van talent, het bij- of omscholen van medewerkers en het verbeteren van hun inclusiviteit.

Een luisterstrategie is een geweldige manier om directe en eerlijke feedback van medewerkers te verkrijgen, of deze nu wordt toegepast in de onboardingfase, om prestaties te volgen of om het talentbehoud van de organisatie te verbeteren. Met deze inzichten kun je kwesties aanpakken voordat het te laat is en weet je precies wat er werkt voor jouw mensen.

Een luisterstrategie is een circulaire benadering om een duurzame en succesvolle organisatie op te bouwen.

waarom-medewerkersfeedback-onderdeel-moet-zijn-van-een-hr-strategie-voor-zakelijke-groei-2.png

Pulse surveys zijn een geweldige manier om de stemming en houding van medewerkers te volgen. Ze bieden HR-teams en managers waardevolle inzichten in trends binnen de organisatie.

Met een feedbacklus voor medewerkers kun je je werkgeversmerk versterken en heb je medewerkers die ambassadeurs voor je bedrijf zijn. Dat maakt je tot een aantrekkelijke partij voor potentiële kandidaten en geeft je een voorsprong op de concurrentie.

Voorbereiding op medewerkersfeedback

Voordat een organisatie kan beginnen met de opbouw van een luistercultuur, is enige voorbereiding vereist.

Hier zijn drie vragen die een organisatie zich volgens ons moet stellen voordat er enquêtes worden gepland:

  • Hoe ga je je medewerkers bereiken?
  • Weet je welke vragen je moet stellen?
  • Beschikt je organisatie over de ervaring, bereidheid en middelen om op basis van feedback te handelen?

Het is niet erg als je niet al deze vragen positief kunt beantwoorden. Effectory ondersteunt al 25 jaar organisaties die een feedbackprogramma willen opzetten, en we kunnen elk bedrijf helpen om succes te boeken met een luisterstrategie voor zijn medewerkers. 

Rapport: Hoe HR zakelijk succes kan aanjagen met medewerkersfeedback

HR kan zakelijk succes aanjagen met een luistercultuur. Lees hoe in het nieuwste rapport van Effectory

Download

In het nieuwe normaal is HR cruciaal voor zakelijk succes

We hebben gezien hoe HR feedback kan gebruiken om essentiële gegevens en inzichten te verzamelen waarmee organisaties toekomstige disrupties kunnen overleven.

Een luisterstrategie die wezenlijke resultaten produceert, resulteert in een grotere bevlogenheid en verbeterde levenscycli van medewerkers. Beide zijn essentieel voor duurzame en effectieve organisaties die succesvol willen zijn in de wereld van vandaag.

waarom-medewerkersfeedback-onderdeel-moet-zijn-van-een-hr-strategie-voor-zakelijke-groei-3.png

Dankzij de technologische en menselijke aanpak van Effectory kunnen organisaties van elke grootte profiteren van de kennis in ons selfserviceplatform.

Het platform bespaart tijd en vermindert de inspanning die nodig is om enquêtes te organiseren en evalueren. En dat alles zonder afbreuk te doen aan de impact die een arbeidsintensiever proces zou hebben.

HR is essentieel in een tijdperk waarin menselijk kapitaal de basis vormt voor zakelijk succes

Ontdek de intrinsieke relatie tussen HR en zakelijke groei in ons nieuwste rapport: 'Hoe HR zakelijk succes kan aanjagen met medewerkersfeedback'.

In dit rapport bespreken we de relevantie en het belang van een luisterstrategie voor medewerkers en enkele effectieve methoden voor de implementatie daarvan.

Rapport: Hoe HR zakelijk succes kan aanjagen met medewerkersfeedback

HR kan zakelijk succes aanjagen met een luistercultuur. Lees hoe in het nieuwste rapport van Effectory

Download