Waarom zou je naar medewerkers luisteren tijdens een crisis?

Tot voor kort waren organisaties vooral bezig met het aantrekken van het juiste talent, opgezweept door ongekende groei en grote arbeidstekorten. Nu leven we in een tijd van dreigende massaontslagen en ingrijpende besparingsmaatregelen.

Waarom zou je naar medewerkers luisteren tijdens een crisis?

Bedrijven zijn vooral gericht op overleven. Ze moeten hun klanten met minder middelen bedienen, terwijl hun medewerkers het vertrouwen in de toekomst van hun organisatie aan het verliezen zijn. En dan hebben we het ergste waarschijnlijk nog niet eens gehad. Wie durft in zo’n situatie nog naar de toekomst te kijken?

Managementlessen uit eerdere crises

De verleiding is groot om de tering naar de nering te zetten, budgetten te bevriezen, onboardingsprogramma’s stop te zetten, de kop in het zand te steken of reorganisaties in gang te zetten. De ervaring leert echter dat bedrijven die tijdens eerdere crises ad hoc en in een soort van paniek overgingen tot grote ontslagrondes, vaak nog jaren nodig hebben om van het gebrek aan vertrouwen te herstellen. Medewerkers herinneren zich nog lang hoe de organisatie zich tijdens een crisis gedraagt.

Tien procent beter uit de recessie dan je concurrenten

Paniekvoetbal is het laatste wat je nu moet spelen. Je wint veel meer door anticyclisch te denken en compromisloos te kiezen voor een langetermijnstrategie. Die rekening houdt met de lange marathon die op ons wacht en waarin je je medewerkers hard nodig zult hebben. Die volop recht doet aan de bestaansreden van je organisatie, zodat je geloofwaardig blijft, tegenover iedereen. En die er voor zorgt, dat je als bedrijf net dat stapje meer kunt doen. Als je door te innoveren straks tien procent beter uit de recessie kunt komen dan je concurrenten, dan kun je je marktaandeel vergroten en daar nog jaren de vruchten van plukken.

Checklist: 5 tips voor de reboarding van medewerkers

Werken jouw medewerkers nog steeds thuis of alweer op kantoor? Of een combinatie van beide? Graag delen we praktische tips voor de reboarding van medewerkers.

Download

Maximale alignment

Als je nu al verder kijkt dan de crisis van nu, zal dat in deze periode een sterk motiverend effect op je medewerkers hebben. Je medewerkers weten dan dat de organisatie echt ergens voor staat en dat ze met hun werk bijdragen aan de maatschappij. Ook maken ze zich minder zorgen over de toekomst, omdat ze bezig zijn met innoveren. Uiteindelijk gaat het om alignment. Je moet ervoor zorgen dat al die energie dezelfde kant op is gericht. Dat al je medewerkers samenwerken om die gezamenlijke vijand te verslaan: de crisis.

Zestig procent medewerkers loopt burn-out gevaar

Toch boren veel organisaties het potentieel van hun medewerkers momenteel onvoldoende aan. Ze hebben hun medewerkers meer dan ooit nodig, maar lopen daarbij tegen een aantal problemen aan.Zo hebben de eerste maanden van de coronacrisis er bij veel medewerkers behoorlijk ingehakt. Als je op dezelfde plek werkt als je ontspant, is het moeilijk een goede balans te vinden tussen werken en ontspannen. Dat lukte de afgelopen tijd slechts veertig procent van de medewerkers, zo blijkt uit Effectory-onderzoek op basis van pulse-metingen onder 123.000 medewerkers in Europa. De overige zestig procent loopt een grotere kans op burn-out

Uit die zelfde data-analyse bleek dat 33% van de medewerkers hun werk niet effectief kan doen. Ofwel hun thuissituatie verhindert dat, ofwel ze hebben nog steeds niet de juiste middelen, ofwel de samenwerking met collega’s verloopt moeizaam.

Waarom zou je naar medewerkers luisteren tijdens een crisis?

De business case voor bevlogenheid

Daarbovenop zijn medewerkers wereldwijd in rap tempo hun bevlogenheid aan het verliezen. Gek is dat niet tijdens een crisis, omdat veel mensen nu vooral bezig zijn met het behoud van basale zekerheden. Ook heeft het afgenomen contact met collega’s en klanten sommige banen ingrijpend veranderd. Daardoor bestaat het risico dat juist talenten om zich heen gaan kijken. Ook de werkdruk verdient aandacht: uit onze pulse-metingen bleek dat die ongelijker is verdeeld dan anders. Sommige mensen werken al maanden op piekbelasting, anderen hebben juist veel minder te doen dan normaal.

Organisaties kunnen veel winnen door het werk evenrediger te verdelen. Niet alleen door niet functionerende medewerkers aan te spreken, maar ook door duidelijke doelen te formuleren, zowel op team-als individueel niveau. Om de bevlogenheid in stand te houden, helpt het een gezamenlijk organisatiedoel te kiezen voor na de crisis, waaraan jullie nu al kunnen beginnen. Als je dat goed doet, zal het de organisatietrots verhogen. Het kan in deze lastige tijd zomaar het verschil betekenen tussen op den duur kopje onder gaan of straks als sterkste uit de startblokken komen.

Weet wat er leeft

Het versterken en voorop blijven stellen van de missie van je organisatie is essentieel. Net als goed en eerlijk communiceren en luisteren naar je medewerkers. Toch zijn er veel organisaties die momenteel met hun handen in het haar zitten. Ze missen volledig hoe hun medewerkers in de wedstrijd zitten. Ze zijn druk met crisismanagement op andere gebieden en weten onvoldoende wat er leeft, of medewerkers productief kunnen zijn en wat ze nodig hebben om hun werk effectief te kunnen doen. De komende maanden zijn essentieel voor de levensvatbaarheid van je organisatie in de toekomst. Door nu te luisteren naar de ervaringen, wensen en ideeën van je medewerkers, kun je de marathon volhouden, je bestaansreden waar maken en je lange termijnpositie blijvend versterken.

Geen excuses; tijd om écht te luisteren naar je medewerkers: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, ongeacht de afstand. Luisteren naar medewerkers is belangrijker dan ooit!

Meer informatie