Wat heb je aan gelukkige medewerkers?

Hard werken loont, maar het moet wel leuk blijven. Medewerkersgeluk is een veelbesproken onderwerp. Ook bij Effectory geloven we dat succesvolle organisaties één ding gemeen hebben: medewerkers die met plezier hun werk doen en zich bij de organisatie betrokken voelen.

Wat heb je aan gelukkige medewerkers?

Wat moet je doen om bevlogen en betrokken medewerkers te krijgen?

Daarvoor moet je goed kunnen luisteren, een open cultuur creëren en weten wat medewerkers willen. Maar waarom zou je al die moeite doen? Wat heb je er aan als medewerkers betrokken en bevlogen zijn?

1. Gelukkige medewerkers presteren beter

Mensen werken in de eerste plaats om geld te verdienen. Ze zijn van hun salaris afhankelijk om hun huur of hypotheek te kunnen betalen. Dat betekent dat medewerkers op zijn minst voldoende willen presteren om niet te worden ontslagen. Hun salaris is de meest basale motivatie van medewerkers om rekening te houden met de belangen van de organisatie. 

Tussen die minimale inzet en het maximale potentieel van medewerkers kan een aardige kloof bestaan. Organisaties kunnen die kloof verkleinen, door ook rekening te houden met de belangen van medewerkers: door de voorwaarden te scheppen waaronder medewerkers met plezier hun werk kunnen doen. Dat betekent dat je als organisatie meer te bieden moet hebben dan alleen goede arbeidsvoorwaarden.

Behalve een behoefte aan zekerheid, hebben medewerkers namelijk meer behoeftes. Ze zoeken bijvoorbeeld ook uitdaging, afwisseling, ze willen erbij horen, zichzelf ontwikkelen en een betekenisvolle bijdrage leveren. Als het slecht gaat met een organisatie, dan komt dat vaak doordat één of meer basisbehoeftes stelselmatig wordt veronachtzaamd. Daardoor lopen medewerkers weg, of klanten, of allebei.

Whitepaper: Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Downloaden

2. Gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige klanten

Je hoeft een winkel waar binnen te lopen en je weet vrijwel onmiddellijk hoe medewerkers van deze organisatie denken over hun werkgever. Hebben medewerkers zin om je te woord te staan? Gaan ze goed om met vragen die net een beetje buiten de gebaande paden liggen? Of durven ze uit angst voor represailles alleen de voorgeschreven stappen uit een vaststaand draaiboek te volgen? Als medewerkers voldoende ruimte krijgen om hun werk te doen op een manier waar ze zelf ook achter kunnen staan, zal dat bijna automatisch leiden tot tevredener klanten.

3. Gelukkige medewerkers ervaren een lagere werkdruk

Werkdruk is niet een objectief gegeven. De beleving van werkdruk kan verschillen, afhankelijk van een aantal verschillende factoren. Medewerkers ervaren bijvoorbeeld een lagere werkdruk als ze energie krijgen van hun werk, of waardering krijgen voor wat ze doen.

4. Gelukkige medewerkers verzuimen minder

Doordat betrokken en bevlogen medewerkers minder werkdruk ervaren, lopen ze een lager risico om uit te vallen door ziekte.

Ook een goede werksfeer kan stress- en vermoeidheidsklachten deels voorkomen. Als medewerkers zich voldoende gesteund voelen, zullen ze eerder hun eigen grenzen durven aangeven. Binnen een sfeer van vertrouwen en veiligheid kunnen teams beter samenwerken, ontstaan minder problemen in de communicatie en ervaren medewerkers minder sociale spanningen.

5. Gelukkige medewerkers nemen minder snel ontslag

Betrokken en bevlogen medewerkers zijn minder snel geneigd de organisatie te verlaten. Dat scheelt een hoop kosten: wervingskosten, opleidingskosten, onboardingskosten en productiviteitsverliezen tijdens de maanden dat een functie niet is vervuld of een nieuwe medewerker nog niet is ingewerkt.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

6. Gelukkige medewerkers zijn innovatiever

Als je niets geeft om je werk, zal je niet snel zeggen hoe het beter en makkelijker kan.

Als je wel met je werk bent begaan en je betrokken voelt bij je organisatie, zul je eerder met nieuwe ideeën komen, voor nieuwe producten of diensten, of over hoe je werkprocessen efficiënter, slimmer of goedkoper kunt aanpakken. Ook sociale innovatie maakt daardoor meer kans als je medewerkers betrokken en bevlogen zijn.

Blijf scherp

Is jouw organisatie ook continu in beweging? En ben je benieuwd naar de ideeën van je medewerkers hierover? Speel in op actuele ontwikkelingen en blijf scherp door de feedback van je eigen medewerkers.

Luister ook de BNR-podcast

Hard werken loont, maar het moet wel leuk blijven. Daarom sponsort Effectory op BNR een item over Werkgeluk. Luister hier de podcast ‘Wat heb je aan gelukkige medewerkers?’

Ben jij een World-class Workplace? Laat je medewerkers spreken!

Het Beste Werkgevers keurmerk is een eerlijk en gratis keurmerk dat alleen te behalen is, door wat eigen medewerkers over jouw organisatie zeggen als werkgever.

Aanmelden