Wat is de employee experience?

De employee experience is hot.

Wat is de employee experience?

Happy employees, happy clients

Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients. Dit is een bekende uitspraak van Richard Branson, de oprichter van de Virgin Group. Hij vond het ongelofelijk dat niet meer organisaties in hun managementstrategie focuste op het welzijn van hun medewerkers. Want, zo is zijn opvatting, happy employees equal happy clients. Een ongelukkige medewerker schaadt de reputatie van de organisatie bij alle klanten die hij of zij spreekt. 

Whitepaper: Verbeter je employee experience in 3 stappen

De employee experience is de nieuwste trend op HR gebied. In dit whitepaper vertellen we je er graag meer over.

Downloaden

Optelsom van ervaringen

Gelukkige medewerkers zijn dus belangrijk om succesvol te zijn als organisatie. Die simpele redenering verklaart de populariteit van het begrip employee experience. Het zorgt voor een win-win situatie. De employee experience is een optelsom van alle ervaringen die een medewerker opdoet in een organisatie, van binnenkomst tot vertrek. Diverse internationale onderzoeken wijzen erop dat employee experience inmiddels een trend is geworden. Zo toonde Deloitte dat bijna 80 procent van de CEO's aangeeft employee experience momenteel erg belangrijk te vinden. Ongeveer 20 procent lukt het ook om een positieve employee experience te bewerkstelligen.

Werken aan een positieve employee experience

Om aan een positieve employee experience te werken kun je een aantal stappen zetten:

  • Stel vast welke ervaringen belangrijk zijn voor je medewerkers. De organisatiecultuur, het gevoel om ergens bij te horen? Heldere doelstellingen? Voldoening uit het werk? Een integere bijdrage aan de maatschappij? Ervaringen over deze onderwerpen drukken hun stempel op de totale beleving.
  • Inventariseer hoe het ervoor staat met deze onderwerpen. Zijn medewerkers hier overwegend positief over, of niet? Waar ligt dat dan aan? Welke zaken liggen binnen je bereik om aan te pakken?
  • Betrek je medewerkers bij het nadenken over verbeterpunten. Naast dat het een actievere houding van je medewerkers stimuleert, levert het ook een schat aan informatie op.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Gedeelde verantwoordelijkheid

Een medewerkersonderzoek kan je helpen om jullie employee experience in kaart te brengen. Samen verbeteren is de filosofie achter elk onderzoek. De verantwoordelijkheid hiervoor is een gedeelde; zowel de teams als de organisatietop zijn verantwoordelijk voor een positieve employee experience. Zo wordt je hele organisatie succesvoller.

Medewerkersonderzoek

Richt flexibel je eigen onderzoek in. Jij kiest de inhoud, doelgroep en timing!

bekijk nu