Wat maakt ZLM Verzekeringen een Beste Werkgever?

ZLM verzekeringen wint dit jaar de Beste Werkgever Award 2014 in de categorie 'Minder dan 1000 medewerkers'. De eigen medewerkers beoordeelden hun organisatie met een  8,1. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten, gelooft Bram de Jonge, directeur.

Medewerkerstevredenheid

‘Dat begint bij fatsoenlijk belonen en goede arbeidsomstandigheden. Het kan heel simpel zijn: een prettige stoel, een goed beeldscherm, een gezonde lunch. Veel belangrijker nog is flexibiliteit in werkuren. Bij ZLM werken veel jonge ouders die soms voor een ziek kind moeten zorgen. Dan zeggen we weleens “ga maar naar huis”, of we regelen zorgverlof. We bieden mogelijkheden om werk en gezin te combineren.’

Randvoorwaarden

Verder gelooft De Jonge vooral in het scheppen van randvoorwaarden om gelukkige medewerkers te krijgen. ‘Je moet het niet te ingewikkeld maken: taart als er iets te vieren valt, af en toe eens een reisje. Om de vijf jaar gaan we op reis met medewerkers en hun partners. We zijn al naar Sint-Petersburg geweest, Istanbul, Marrakech. Laat het aan de medewerkers over om een goede sfeer te creëren, daar moet je je niet van bovenaf mee bemoeien.’

Feedback

Een van de nadelen van een klein bedrijf vindt De Jonge dat het moeilijker is om feedback te geven. ‘Dat is lastig in een familiaire omgeving. Mensen vermijden liever conflicten als ze nauw samenwerken. Dat is niet goed, dus daar hebben we het ook over. Je moet elkaar op een acceptabele manier kritiek kunnen geven.’ Met het bedrijf gaat het goed, maar met de verzekeringsbranche in zijn geheel een stuk minder.

Het hele interview met ZLM verzekeringen