Wat zoekt talent in 2018?

Elke organisatie is op zoek naar hetzelfde, schaarse talent. Hoe word je als organisatie echt aantrekkelijk voor deze groep?

Wat zoekt talent in 2018?

In een krappe arbeidsmarkt is het lastig om talent lang te behouden. Een goed salaris kan een mooi lokmiddel zijn, maar is geen garantie dat iemand blijft. Wat zoeken medewerkers dan wel?

1. Bij kunnen dragen aan een betere wereld

Niet elke medewerker wil zekerheid en voorspelbaarheid. Vaak zijn talenten juist op zoek naar iets anders: ze willen wat bijdragen aan een betere wereld. Daarom komen ze af op organisaties met een duidelijke maatschappelijke rol. Die medewerkers bovendien de kans bieden om mee te denken over de toekomst van het bedrijf.

2. Persoonlijke ontwikkeling

Getalenteerde medewerkers vinden het belangrijk om zich te kunnen ontwikkelen en een betere versie van zichzelf te worden. Dat hoeft niet binnen een leidinggevende functie, het gaat om continue inhoudelijke uitdaging. Ze volgen graag nieuwe opleidingen of trainingen. En ze houden van afwisseling: ze pakken bijvoorbeeld regelmatig nieuwe taken aan of wisselen van functie.

Gratis whitepaper: Talent aantrekken en behouden - 5 tips

Hoe zorg je voor een positief onboarding proces en het aantrekken en behouden van talent? Vijf praktische tips.

Downloaden

3. Een prettige werksfeer

Millennials willen zichzelf kunnen zijn op de werkvloer. Ze hechten aan de band met collega's en houden van een prettige en constructieve sfeer. Ze voelen zich aangetrokken tot organisaties waar goed wordt samengewerkt.

Daarom loont het om te investeren in een goede teamdynamiek. Soms kan een teamworkshop daarbij helpen, onder begeleiding van een trainer. Maar teams kunnen ook zelf aan de slag, bijvoorbeeld met de online zelfscan Teamie. Dat is een tool die onmiddellijk inzicht geeft in de dynamiek in een team. En meteen praktische oefeningen en tips biedt om die te verbeteren. Zodat doelen helder zijn en taken op elkaar afgestemd.

4. Autonomie

Soms staan protocollen, procedures en regels meer in de weg dan dat ze iets opleveren. Schrap onnodige regels daarom zoveel mogelijk. Zodat mensen de vrijheid krijgen om hun werk zo goed mogelijk te doen, op de manier die zij het beste vinden. Want als je medewerkers autonomie geeft, zullen ze sneller bevlogen raken in hun werk.

5. Geluk

Generatie Y leeft niet om te werken, maar werkt om te leven. Laat medewerkers voelen dat ze bij de organisatie passen, gewaardeerd worden en een zinvolle bijdrage leveren. Geef ze de kans om bevlogen te raken in hun werk. Ondersteun hen bij het doen van hun werk, met coaching en voldoende middelen.

6. Authenticiteit

Baseer je employer branding op de echte identiteit van je organisatie. Wees eerlijk over wat je als werkgever te bieden hebt. Zo vergroot je de kans dat je je beloftes aan kandidaten waar kunt maken en trek je mensen aan die zich thuis voelen in je organisatie. Check ook of verwachtingen die zijn ontstaan tijdens de recruitment-fase kloppen met de praktijk. Is jouw arbeidsmarktcommunicatie authentiek? Talent kan het je vertellen.