Werken in de zorg tijdens de Corona-crisis

De medewerkers in de zorg zijn onze nieuwe helden. Hoe gaat het nu met hen? Wat betekent het eigenlijk als je nu werkzaam bent in de zorg? En hoe geven managers in deze branche nu leiding?

Werken in de zorg tijdens de Corona-crisis

Op de Dag van de Zorg vroeg Effectory het aan Ingeborg Roks, directeur bedrijfsvoering van TanteLouise. Met 1800 medewerkers en 850 vrijwilligers biedt deze organisatie zorg aan meer dan 4000 mensen.

Ingeborg: “In deze moeilijke tijd overheerst er een gevoel van verbinding. We moeten het nu écht samen doen, hup de schouders eronder! Maar dat betekent niet dat onze medewerkers zich geen zorgen maken. Dagelijkse processen komen onder druk te staan en dan is er ook nog de zorg over de eigen gezondheid. Dat brengt emoties met zich mee. Daar moet je als zorginstelling ruimte voor bieden. 

Geef medewerkers een stem

Om te weten hoe het nu écht met onze medewerkers gaat, maakten wij gebruik van de Effectory COVID-19 Workforce Pulse. Binnen twee dagen vulden meer dan 1100 medewerkers deze enquête in! En wat bleek? Onze medewerkers willen hun zorgen uitten, extra informatie en meer persoonlijk contact. Op basis daarvan gingen wij aan de slag!

Warme communicatie

In crisistijd ontkom je natuurlijk niet aan protocollen en richtlijnen. Maar dat betekent niet dat de menselijke kant minder belangrijk is. Juist nu is warmte en betrokkenheid belangrijk dan ooit. Daarom sturen wij onze medewerkers iedere week een ‘warme mail’ vanuit onze bestuurder en organiseren we webinars, waarin we praten over bijvoorbeeld het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Daarnaast lanceerden we de ‘Kletstent’, een tent met daarin een transparant zeil tussen de kletsers. Onze directeur en de raad van bestuur bezoeken deze tent een aantal keer per week. Medewerkers in de zorg krijgen zo de kans, om op afstand, hun verhaal te doen.

Leiderschap in crisistijd

Bij TanteLouise hebben we een overkoepelend crisisbeleidsteam dat de richtlijnen en protocollen opstelt. Op het moment dat er op een locatie een uitbraak is, stellen wij ook een locatiecrisisteam samen. Een crisiscoördinator vanuit het crisisbeleidsteam neemt daarin het voorzitterschap. Daarmee creëren wij verbinding én beleid op maat. Voor managers in de zorg betekent dit: leiderschap tonen wanneer  het er écht op aankomt. Natuurlijk is er voor managers ook ruimte voor emoties, maar zij moeten er uiteindelijk wel staan. En dat is geen eenvoudige opgave. Daarom coachen wij onze managers nu met webinars.

Innoveren met bewoners

Ook voor de bewoners is dit een hele vreemde tijd. Enerzijds worden sommige bewoners rustiger, anderzijds missen zij hun bezoekjes enorm. Daarbij maken wij ons zorgen over de lange termijn. Door een gebrek aan stimuli gaan onze bewoners cognitief achteruit. Daarom doen wij er alles aan om het verblijf van onze bewoners toch zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken. Dat doen wij onder meer met activiteiten op huiskamerniveau, beeldbellen en ‘kletstenten’ waarin bewoners en mantelzorgers veilig met elkaar kunnen praten.

Blijf in contact, ongeacht de afstand: COVID-19 Workforce Pulse

Gebruik de korte scan om te zien hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact, kom sneller & sterker terug na de crisis. Reageren. Reflecteren. Versnellen.

Meer informatie

Toekomstperspectief

Op dit moment denken wij na over een actieplan voor als onze zorgorganisatie straks weer ‘open’ mag. Hoe gaan wij, vanuit onze eigen kracht, weer aan de slag? Dat zal stap voor stap gaan. De sprint die wij in afgelopen maanden trokken, is op de lange termijn niet vol te houden. Op een gegeven moment hebben onze medewerkers vakantie nodig. Daarom deden wij een beroep op het initiatief ‘Extra handen in de zorg’. Met behulp van dit initiatief en ons eigen netwerk namen wij in één week 22 extra mensen aan! Dat geeft onze managers weer toekomstperspectief.”

Meer zien en lezen over goed werkgeverschap tijdens de crisis? 

Bedankt Ingeborg voor dit interessante webinar! Wil jij meer weten crisismanagement, leiderschap en goed werkgeverschap? Effectory host iedere week een gratis webinar over een onderwerp dat nu relevant is.

Webinar 1 oktober: Technological unemployment: What’s next?

In dit Engelstalige webinar 'Technological unemployment: What’s next?' gaan we in gesprek over the toekomst van werk en banen met Tjahny Bercx - CHRO Leaseplan.

Aanmelden