ZLM Verzekeringen is Beste Werkgever in financiële dienstverlening

zlmZLM Verzekeringen is vanmiddag uitgeroepen tot Beste Werkgever in de financiële dienstverlening. De verzekeraar kreeg de prijs uitgereikt tijdens een groot evenement in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De verkiezing, gehouden door Effectory en Intermediair, leverde nog meer winnaars op. TVM Verzekeringen en FMO vielen ook in de prijzen in de branche financiële dienstverlening.

Vooral de Beste Werkgevers Score van ZLM Verzekeringen was erg hoog, een 8,1. Met de hoge score is de verzekeraar zelfs op nummer één geëindigd in de landelijke categorie 'Organisaties met minder dan 1.000 medewerkers'. Een uitstekende presentatie die de verzekeringsmaatschappij vooral dankt aan de goede sfeer met een nadruk op waardering.

ZLM Verzekeringen

ZLM Verzekeringen is een bedrijf waar mensen graag naar het werk komen. De organisatie biedt ruimte om jezelf te zijn. Geen targets rondom winst of andere kwantitatieve meetpunten. Het zijn vooral de sfeer, openheid en collegialiteit die het werken bij ZLM Verzekeringen zo leuk maken.
Het begint bij fatsoenlijk belonen en goede arbeidsomstandigheden, zegt directeur Bram de Jonge. 'Flexibiliteit in werkuren is bijvoorbeeld belangrijk. Tegen jonge ouders met een ziek kind zeggen we: ga maar naar huis. Je moet vooral de juiste randvoorwaarden scheppen om gelukkige medewerkers te krijgen. Taart als er iets te vieren valt, of af en toe een reisje. Laat het verder aan de medewerkers over om een goede sfeer te creëren. Daar moet je je niet teveel van bovenaf mee bemoeien.'

Geheim van goed werkgeverschap

Succesvolle organisaties scoren aantoonbaar goed op bevlogenheid en betrokkenheid, zegt Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher. 'Zeer belangrijk is een cultuur van vertrouwen. Medewerkers moeten ervan op aan kunnen dat er goed met hun belangen wordt omgegaan. Een duidelijke missie en inspirerend leiderschap zijn een paar van de andere succesfactoren. Vaak weten zowel de directie als de medewerkers wel hoe het zou moeten, maar komen ze er toch niet uit. Dat heeft te maken met interne politiek. Mag je als medewerker bijvoorbeeld slimmer zijn dan je baas? Er is één groep werknemers die extra aandacht vraagt. Jongeren van de generatie Y zeggen: "Ik werk voor je zolang je me boeit." Dat is nog een extra reden waarom goed werkgeverschap anno 2014 zo belangrijk is.'

Over het onderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek is een initiatief van Effectory en Intermediair. De verkiezing van Beste Werkgever is dit jaar voor de 14e keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 332 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen, is gebaseerd op het oordeel van de eigen medewerkers over het werkgeverschap van een organisatie. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Beste Werkgevers Magazine 2014. In dit magazine is onder meer te zien op welke onderwerpen de beste 100 werkgevers zo goed scoren. Vraag het Beste Werkgevers Magazine aan.