Zo houd je de club bij elkaar

Hoe zorg je dat je medewerkers op afstand verbonden blijven aan je organisatie? Betrek ze maximaal bij je missie en visie, juist nu. Het is crisis, daar kunnen we weinig aan doen. We kunnen alleen proberen er goed mee om te gaan. Hoe doe je dat momenteel, als organisatie? Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen de crisis overleeft, maar ook dat je een betere uitgangspositie hebt wanneer de ellende weer over is?

Zo houd je de club bij elkaar

Ik spreek veel ondernemers, ook in mijn vriendenkring. Ik hoor veel verhalen. Iedereen reageert anders. Veel mensen zijn in paniek, anderen reageren relatief rustig. En sommige zijn creatief, samen met hun medewerkers.

Een pizza op straat

Ook in mijn eigen stad zie ik verschillende manieren van omgaan met de crisis. Mijn vaste koffietentje heeft haar deuren gesloten. De inkomsten vielen grotendeels stil, de lasten liepen door. Het kon financieel niet meer uit. Blijkbaar was deze rekensom snel gemaakt. Een gemiste kans, ben ik bang.

De pizzeria op de hoek nam een ander besluit. Ze bezorgen volop en ook afhalen loopt beter dan ooit. Door de openstaande ramen van het restaurant klinkt muziek. Voor de deur staat een rij buurtbewoners te wachten. Ze kletsen met elkaar, keurig op anderhalve meter afstand. Voorbijgangers die zich afvragen wat er te doen is, sluiten aan. Als ze hun pizza hebben gekregen, blijven ze vaak nog even hangen in de avondzon. Regelmatig vullen ze daarbij hun glazen met de prosecco, die ze net bij de pizzeria hebben gekocht.

Als op een dag deze crisis voorbij is, zullen klanten zich deze sfeer blijven herinneren. De kans is groot dat ze na zo'n positieve associatie zullen blijven terugkomen. Deze pizzeria doet iets heel erg goed.

Webinar 9 juli - 14.00 uur - 5 insights on talent management for leaders - Wendy van Ierschot (CEO VIE People)

Op 9 juli om 14 uur praten we met Wendy van Ierschot (CEO VIE People) over 5 inzichten over talent management voor leiders.

Aanmelden

Laat het hoofd niet hangen

Er zijn ongetwijfeld bedrijven die geen enkele andere keuze hebben dan ermee te stoppen. Ze hebben onvoldoende vet op de botten en te weinig tijd en creativiteit om te veranderen. Dat is heel triest.

Ik hoop dat jouw organisatie tot de groep behoort die het zich kan veroorloven om een tijdje minder winst, geen winst of zelfs wat verlies te maken. En die mogelijk met overheidssteun ook de medewerkers gewoon kan doorbetalen.

Aan hen ben je het verplicht om je hoofd niet te lang laten hangen. Bovendien: als je straks na de crisis met je organisatie een vliegende start wilt maken, dan moet je nu al aan de slag. Dat kan bovendien leuk, spannend en motiverend zijn. Ook voor je medewerkers.

Een aantrekkelijk doel

Niet alleen moet je er nu voor zorgen dat je medewerkers – voor zover hun thuissituatie dat toelaat – kunnen presteren. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat ze willen presteren. Je wilt voorkomen dat ze daar op afstand langzaam van jouw organisatie vervreemden.

Dat doe je op de meest krachtige manier door ze mee te laten werken en denken over hoe jullie je missie zo goed mogelijk kunnen leven in deze coronatijd en de tijd die hierna gaat volgen.

En die missie is niet, zoals het bij het koffietentje lijkt, kijken of er wel netto geld in het laatje komt. Het is wel, zoals bij de pizzeria, zorgen dat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van de lekkere en pure producten die je voor ze maakt. Alleen dan op een aangepaste manier.

Wat is jullie bestaansrecht?

Het helder formuleren van jullie missie is meestal, en zeker nu, iets voor de top van de organisatie. Er is ook geen tijd voor Poolse landdagen. Het gaat bij je missie om je maatschappelijke bestaansrecht. Het gaat om het antwoord op de vraag: "als je organisatie niet al bestond, waarom zou je die dan oprichten?" Dit antwoord moet je op zich natuurlijk al lang kennen. Als je het nog niet gevonden en goed omschreven hebt, dan is het nu de hoogste tijd.

Vrijwel elke organisatie heeft namelijk maatschappelijke toegevoegde waarde. Anders heb je feitelijk geen bestaansrecht.

In het pre-corona-tijdperk zat ik vaak aan tafel met de Raden van Bestuur van organisaties. Ik vroeg hen altijd wat hun maatschappelijke missie was. Het verbaasde me dat ze regelmatig met hun mond vol tanden zaten. Als ik ze uitnodigde om zich te herinneren of te bedenken waarom ze hun organisatie zouden oprichten wanneer ze dat nog niet hadden gedaan, wat ze toe te voegen hadden aan de wereld, en ze begonnen hierover te praten, dan zag ik hun ogen oplichten.

Het is fijn te weten dat je bestaansrecht hebt.

Juist nu is een maatschappelijk relevante missie belangrijk

Dat geldt ook voor medewerkers. Medewerkers willen graag een bijdrage leveren aan jouw organisatie. Ze willen ertoe doen. En ze willen met name een bijdrage kunnen leveren aan een maatschappelijk relevante missie.

Als je hen die mogelijkheid geeft, door duidelijk te maken wat jullie missie is, dan motiveert dat enorm. Zeker als je hen de kans biedt om mee te denken over hoe je organisatie nu en straks, in de anderhalve meter-economie, deze maatschappelijke missie zoveel mogelijk kan dienen.

Daarom is jullie kernboodschap zo belangrijk. Daarom moet de leiding van een organisatie deze missie vaak communiceren, juist nu.

Wees creatief en maak straks samen een vliegende start

De kunst is om in deze tijden een nieuwe invulling te geven aan je missie, liefst in samenwerking met je medewerkers. Om niet te somberen zoals het koffietentje, maar de missie te leven zoals mijn buurtpizzeria dat gedaan heeft.

Vraag je medewerkers in deze periode om ideeën hoe je de missie nu zo goed mogelijk kunt invullen. Door nu aanspraak te maken op hun creatieve vermogen, geef je ze de kans om gezien te worden. Om bij te dragen. Door samen te werken aan de toekomst, bied je hoop, vertrouwen en verbinding.

Daaraan hebben we nu allemaal behoefte.

Je houdt de club bij elkaar

Het is nu al langer dan een maand geleden dat je plannen plotseling in duigen vielen. Het is tijd om nieuwe plannen te maken, zodat je verder kunt. Mogelijk ontstaat er zo een nieuwe flow binnen je organisatie. Misschien ontdek je nieuwe kansen voor na de crisis. Of ontdek je een manier om juist nu een steentje bij te dragen om zo de crisis te helpen verlichten.

Je krijgt in ieder geval een onmiddellijke beloning: je creëert een positieve sfeer onder je medewerkers. Je houdt de club bij elkaar.

Kijk zo ver als het kan

Hoe ver moet je vooruitkijken? Over welke fase heb je vooral ideeën nodig? Dat is een beetje afhankelijk van de sfeer in je organisatie en drukte van medewerkers en teams op dit moment.

Als momenteel nog niet al je medewerkers of teams weten of snappen wat ze kunnen doen, of wat hun rol is tijdens deze crisis – als ze dus grotendeels zijn stilgevallen – dan zou ik me richten op de komende weken en maanden. Dan zou ik ze vragen om concrete ideeën over hoe jullie jullie missie zo goed mogelijk kunnen vervullen tijdens deze crisis.

Zijn medewerkers, teams of delen van je organisatie al wel bevlogen operationeel of toekomstgericht bezig? Hebben ze het druk genoeg en voelen ze zich verbonden met elkaar en met de organisatie? Of zijn ze misschien bezig met het inhalen van een achterstand die ze hadden opgelopen? Deze teams zou óf met rust laten, óf hen enkel vragen om in hun eigen werk iets verder in de toekomst te kijken. Zo kun je deze groep stimuleren om zich voor te breiden voor een wereld die langzaam uit lockdown komt.

En een mix is natuurlijk ook mogelijk. Dat bepaalde teams bezig zijn met de operatie, het inhalen van werk en toekomstgerichte ontwikkeling. En dat andere teams die nu minder te doen hebben een meer creatief proces in gaan.

Gratis checklist: Succesvol feedback vragen aan je medewerkers

De checklist is een beknopt boekje vol handige tips voor het opzetten van een succesvol medewerkersonderzoek!

downloaden

Hou de aandacht vast

Met een aansprekende missie kun je medewerkers écht inspireren. Stel hen daarom de vraag: wat kunnen we doen op basis van onze missie? Nu? In de komende periode? En als dit alles voorbij is? Waarbij je er natuurlijk voor zorgt dat de missie kraakhelder en duidelijk is.

Stel bovenstaande vragen één voor één. Maak het vooral niet te complex. Richt je telkens op één fase tegelijk, en houd elke fase bovendien zo kort mogelijk. Hoe verder je vooruit kijkt, hoe minder actiegericht de voorstellen zullen zijn.

Richt je daarom – zeker als een groot deel van je organisatie is stilgevallen - in eerste instantie op het nu. Of op een periode zo dicht mogelijk bij het nu.

Haal zo veel mogelijk ideeën op

Je kunt na het opnieuw delen van je missie een aantal prikkelende vragen sturen aan al je medewerkers om zoveel mogelijk ideeën op te halen. Daarna kun je een gelegenheidsteam de drie tot vijf beste ideeën laten uitkiezen. Je kunt ook teams die op dit moment wat minder te doen hebben, vragen om samen online te brainstormen over ideeën en zelf een top drie op papier te zetten.

Wat is daarbij een goed idee? Ideeën zijn goed als er een goed evenwicht is tussen de belangen van de organisatie, de maatschappij en je medewerkers.

Als een idee het bedrijf iets oplevert, je medewerkers bij elkaar houdt en je missie en imago ondersteunt, dan heb je per definitie een goede business case te pakken. En zelfs als een idee niet echt iets oplevert, maar wel jullie succes in de toekomst dient, dan is het een goed idee. Het gaat altijd om de balans.

Breng de motor op gang

Samen met medewerkers zoeken naar manieren om je missie zo goed mogelijk te leven, werkt alleen als je rekening houdt met een aantal regels. Stel duidelijke kaders (bijvoorbeeld rondom de business case) en manage verwachtingen. Zorg voor een setting waarin alles gezegd kan worden en ga uit van vrijwillige deelname door intrinsiek gemotiveerde medewerkers.

En als je een idee verder wilt uitwerken of uitvoeren, zou ik dat ook doen met de medewerkers die er het meest mee hebben. Vraag: wie heeft wat met dit plan? Wie vindt het leuk om dit verder uit te werken of om het uit te voeren?

Wat we zelf doen

Ik ben heel benieuwd hoe dat bij jullie uitpakt. Binnen Effectory hebben we als missie om het werkklimaat te verbeteren. We willen medewerkers binnen organisaties een stem geven, om organisaties dankzij deze feedback van binnenuit te verbeteren.

In deze coronacrisis hebben we ons daarom tot doel gesteld om meer klanten kennis laten maken met de kracht van continu luisteren, met de magie die er ontstaat wanneer je je medewerkers serieus neemt en gebruik maakt van hun ideeën.

Dat doen we in eerste instantie door onze COVID-19 Workforce Pulsemeting aan organisaties aan te bieden. De scans laten je snel zien hoe het is gesteld met de moreel van jullie mensen, of ze productief kunnen werken en waar kansen voor het bedrijf liggen. Onze klanten zetten de scans met een wekelijkse frequentie in. Zelf doen we dat ook. We ontdekten zo onmiddellijk een aantal aanknopingspunten voor actie.

Zo brengen de pulsemetingen onder Effectory-medewerkers aan het licht waar mensen nog stoeien met netwerkproblemen of applicaties die vanuit huis niet soepel werken en waar medewerkers moeite hebben om vanuit huis te werken, doordat hun kinderen niet naar school of crèche kunnen. De netwerkproblemen hebben we verholpen, de ouders hebben we gerustgesteld: niet iedereen kan zich onder deze omstandigheden immers honderd procent inzetten.

Daarnaast organiseren we wekelijks op donderdag een webinar, over goed werkgeverschap en optimaal presteren in tijden van crisis. Voor alle geïnteresseerden is dit toegankelijk.

Bereid je juist nu voor op de toekomst

Als je nu je missie vertaalt naar nieuwe plannen op basis van de ideeën van je medewerkers, creëer je de voorwaarden waaronder jullie samen straks een vliegende start kunnen maken.

Je houdt bovendien de club bij elkaar, doordat medewerkers zich verbonden voelen door dezelfde missie. Zo maak je je medewerkers trots op hun organisatie en op zichzelf. En kun je hun motivatie een boost geven.

Leef je missie, juist nu! 

COVID-19 Workforce Pulse

Reageren. Reflecteren. Versnellen. Gebruik de korte scan en zie hoe het met je medewerkers gaat. Blijf in contact en kom sneller & sterker terug na de crisis.

Meer informatie