Zorgorganisatie is Beste Werkgever van Noord-Holland

Zorgorganisatie is Beste Werkgever van Noord-Holland

de nieuwe markeDe nieuwe Marke is vanmiddag uitgeroepen tot Beste Werkgever van Noord-Holland. De zorgorganisatie uit Bergen kreeg de prijs uitgereikt tijdens een groot evenement in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De verkiezing, gehouden door Effectory en Intermediair, leverde nog meer winnaars op. Stichting De Praktijk (uit Alkmaar) en Schiphol Group waren andere Noord-Hollandse organisaties die een prijs kregen.

De nieuwe Marke biedt een woon- en leefomgeving voor mensen die zorg nodig hebben. Op personeelsgebied is De nieuwe Marke het meest trots op haar extreem lage ziekteverzuimpercentage, dat al jarenlang schommelt rond de 2 procent. Ook is de directie trots op de resultaten van het medewerkersonderzoek, waarin het van de medewerkers een 8,2 kreeg en van de vrijwilligers een 8,4.
In heel Nederland scoren zorgorganisaties trouwens hoog in de verkiezing van Beste Werkgever. Zowel De nieuwe Marke als Stichting De Praktijk danken hun hoge scores (respectievelijk een 8,0 en een 7,8) aan de waardering en de mate van zelfstandigheid die medewerkers ervaren.
Bij de andere winnaar uit Noord-Holland (Schiphol Group) spreken medewerkers van een groot 'wij-gevoel' en een fijne sfeer. Ze voelen zich zeer betrokken bij de organisatie en zijn er trots op dat zij hier deel van uitmaken. Dat resulteert in een score van 7,7. Ook dat is hoog, want het landelijk gemiddelde is een 7,0.

Landelijke winnaars

Tijdens de verkiezing werd ook de Beste Werkgever van het hele land bekendgemaakt. Stichting Buurtzorg Nederland mag zich een jaar lang Beste Werkgever van 2014 noemen in de 'categorie meer dan 1000 werknemers'. ZLM Verzekeringen mag dat ook, maar dan voor de categorie 'minder dan 1000 medewerkers'.

Geheim van goed werkgeverschap

Succesvolle organisaties scoren aantoonbaar goed op bevlogenheid en betrokkenheid, zegt Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher. 'Zeer belangrijk is een cultuur van vertrouwen. Medewerkers moeten ervan op aan kunnen dat er goed met hun belangen wordt omgegaan. Een duidelijke missie en inspirerend leiderschap zijn een paar van de andere succesfactoren. Vaak weten zowel de directie als de medewerkers wel hoe het zou moeten, maar komen ze er toch niet uit. Dat heeft te maken met interne politiek. Mag je als medewerker bijvoorbeeld slimmer zijn dan je baas? Er is één groep werknemers die extra aandacht vraagt. Jongeren van de generatie Y zeggen: "Ik werk voor je zolang je me boeit." Dat is nog een extra reden waarom goed werkgeverschap anno 2014 zo belangrijk is.'

Over het onderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek is een initiatief van Effectory en Intermediair. De verkiezing van Beste Werkgever is dit jaar voor de 14e keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 332 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen, is gebaseerd op het oordeel van de eigen medewerkers over het werkgeverschap van een organisatie. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Beste Werkgevers Magazine 2014. In dit magazine is onder meer te zien op welke onderwerpen de beste 100 werkgevers zo goed scoren. Vraag het Beste Werkgevers Magazine aan.