Zorgspectrum Het Zand werkt cliëntgericht door medewerkers voorop te stellen

Naar aanleiding van het medewerkersonderzoek in oktober 2011 heeft Zorgspectrum Het Zand (ZHZ) veel geïnvesteerd in zowel de medewerkers als de vrijwilligers, het meerjarenbeleid en de bijpassende zorgvisie. Alles met het oog op de cliënt, want volgens ZHZ is het van belang dat de cliënt de dirigent is van zijn eigen zorg en leefproces. Al deze investeringen hebben bijgedragen aan een nominatie tot Beste Werkgever 2014. Davinia Levie van Effectory spreekt met Gerrie Janssen, lid Raad van Bestuur, over de weg die zij hebben afgelegd om tot dit trotspunt te komen.  

Tien gouden regels

Stichting Zorgspectrum Het Zand biedt in de regio Zwolle zorg aan verpleeghuiscliënten met een eenvoudige zorgvraag tot en met een complexe zorgvraag. Van zelfstandig wonen in een koop- of huurappartement met zorg binnen handbereik tot wonen in een groepswoning of verpleegunit. Binnen ZHZ wordt er gewerkt met tien gouden regels. Deze regels zijn op de afdelingen zichtbaar op een spiegel, bedoeld om medewerkers uit te dagen naar zichzelf te kijken en open te staan voor feedback. Uit zeker vier van de tien regels komt duidelijk naar voren wat Zorgspectrum Het Zand een beste werkgever maakt; ‘De cliënt is degene voor wie jij er bent’, ‘Een symfonie speel je samen’, ‘Cliëntgericht werken: niet zeggen, maar doen’ en ‘Mijn collega’s zijn eigenlijk ook mijn cliënten’.

De kracht van medewerkers

Levie: ”Wat heeft ervoor gezorgd dat de kracht van de medewerkers jullie uitgangspunt is geworden?” Janssen: “Vijf jaar geleden, toen ZHZ nog meerdere besturingslagen kende, nodigde ik medewerkers uit om met mij in gesprek te gaan. Ik wilde weten wat er goed ging, maar ook waar zij op- en aanmerkingen op hadden. Ik was verrast door hun bevlogenheid en hun creativiteit, maar verbaasd te horen dat zij zich hierin geremd voelden. Als je naar aanleiding van die bevindingen gaat filosiferen over je meerjarenbeleid en je kritisch durft te kijken naar je  besturingsfilosofie, kom je erachter dat de bestuurders en de hierarchische lagen daar een belemmerende en stagnerende rol in spelen. Wat heeft ZHZ naar aanleiding van dit inzicht gedaan? Lees er meer over in het volledige interview:

Het volledige interview met Zorgspectrum Het Zand