Op hr-gebied is IKEA zo bedrijvig als hun klanten op een koopzondag

Op hr-gebied is IKEA zo bedrijvig als hun klanten op een koopzondag. Met een eerlijke visie en internationale carrièremogelijkheden wil IKEA talent aan zich binden.

De klant ziet Billy boekenkasten, Poäng stoelen en Fillsta lampen, maar IKEA is meer dan een woonwarenhuis. De meubelgigant biedt voor medewerkers uiteenlopend werk waar ze in eerste instantie wellicht geen weet van hebben. 'En dat proberen we ook aan onze medewerkers duidelijk te maken', vertelt hr-directeur Liesbeth de Kruif. 'Studenten komen hier bijvoorbeeld binnen voor een baan naast hun opleiding, maar weten niet dat er achter de winkel een hele wereld schuilt. Er liggen legio doorgroeimogelijkheden in bijvoorbeeld retail, supplychain, IT of design.'

Het overbrengen van loopbaanmogelijkheden voelt voor De Kruif als een van haar belangrijkste taken om zodoende talent aan zich binden. 'Met de algemeen directeur ga ik daarom alle Nederlandse winkels af om medewerkers te vertellen over loopbaanmogelijkheden. Een eerste stap is om iemand met een bijbaan zijn afstudeerstage bij ons te laten doen. Maar we vertellen hen bijvoorbeeld ook over ons avontuurlijke backpacker programma.' Daarin doet een medewerker twee keer een half jaar een 'assignment' in het buitenland, vaak op een vakgebied buiten zijn comfortzone. 'Laatst heeft een logistiek medewerker bijvoorbeeld een half jaar sales gedaan in Shanghai. Nu wordt hij in Groningen opgeleid om salesmanager te worden. Met dit soort initiatieven geven we medewerkers een brede blik op de organisatie en kweken we toekomstige leiders.'

Bescheidenheid en openheid zijn belangrijke waarden binnen het bedrijf . 'Het maakt niet uit wat er op je kaartje staat, iedereen kan bij ons de ceo mailen. Sowieso hebben we een divers medewerkersbestand. We willen als filiaal een afspiegeling zijn van het klantenbestand in die wijk. Dus bij onze Utrechtse vestiging in Kanaleneiland, werken mensen uit Kanaleneiland.' Het past volgens De Kruif bij wat volgens haar IKEA's sterkste punt is: het opereren vanuit een visie. 'Onze missie is een beter bestaan voor zoveel mogelijk mensen te creëren. Dat gaat ook om onze medewerkers. Je moet als werkgever niet alleen iets verwachten van medewerkers, maar ook zelf het goede voorbeeld geven. Zo geven wij medewerkers een boek over hoe wij MVO bedrijven. En zo doen we dat ook echt, overal ter wereld. Wat dat betreft zijn we een heel eerlijk bedrijf.'

Tekst: Melvin Captein