Scania: Goed werkgeverschap is veel meer dan salaris

Scania: Goed werkgeverschap is veel meer dan salaris

Sociale innovatie is een vliegwiel voor verbetering van een organisatie. Betsie Grube, directeur HR & Communication bij Scania Production Zwolle onderschrijft dit. “Wij werken al 15 jaar via de LEAN-methode. We betrekken onze medewerkers continu bij het versterken van onze organisatie. Het maakt onze organisatie steeds effectiever én zorgt dat onze trucks van de allerhoogste kwaliteit zijn en blijven.”

Zweedse kwaliteit van Nederlandse bodem

We hebben respect voor onze medewerkers op alle fronten én we koesteren onze cultuur van continu verbeteren

Scania Production Zwolle produceert met haar 1600 medewerkers trucks voor ruim 60 landen.
“We willen de beste truckfabrikant in Europa zijn. We bereiken dit door te sturen op onze kernwaarden: we stellen onze klanten voorop, we hebben respect voor onze medewerkers op alle fronten én we koesteren onze cultuur van continu verbeteren. We willen onze medewerkers blijven motiveren om ieder verbetervoorstel te uiten. Om daar vervolgens ook echt iets mee te doen. Als we deze elementen hoog in het vaandel houden, slagen we zeker in onze ambitie.”, zegt Grube gepassioneerd.

Organisatietrots

“We werken met de allernieuwste technieken. We zijn een organisatie met zeer professionele werkmethodes in een professionele werkomgeving, terwijl onze cultuur lijkt op die van een familiebedrijf. Dit maakt onze mensen enorm trots, loyaal en betrokken. Onze medewerkers hebben een grote binding met het product. Ze willen vooroplopen qua techniek en bij de beste horen. Ze zijn trots op het product én de manier waarop wij deze produceren. Van de kinderen van onze mensen hoor ik vaak dat ze precies weten welke trucks door papa of mama zijn gemaakt. Per jaar bezoeken meer dan 10.000 mensen ons bedrijf om te leren over onze werkwijzen. Dit is voor ons een extra bevestiging dat we goed bezig zijn.”

Goed werkgeverschap is veel meer dan salaris

“We bieden onze medewerkers een vertrouwde en veilige werkomgeving. We belonen hen op een goede manier en geven ze af en toe een extraatje. We willen dat mensen met plezier naar hun werk gaan en zich continu kunnen verbeteren. Dat is wat wij faciliteren. Zo weten we de beste mensen voor langere tijd aan ons te binden.” Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema binnen Scania. ”We hebben respect voor onze medewerkers en dat betekent meer dan alleen een salaris. We helpen hen om “fit for duty” te blijven. Dit doen we bijvoorbeeld door hen uitgebreid te ondersteunen bij het verbeteren en veranderen. We helpen hen via diverse programma’s om zowel fysiek als mentaal op kracht te blijven. In deze programma’s besteden we aandacht aan eten, drinken en andere gedragspatronen die helpen, of soms niet helpen, om gezond te blijven.”

Continu verbeteren als succesfactor

“We willen continu polsen hoe onze medewerkers denken over onze organisatie. Dit is een belangrijk onderdeel van onze strategie. Het medewerkersonderzoek maakt dit mogelijk. Wij meten elke drie à vier maanden hoe onze medewerkers hun werk beleven. Zo zitten we dicht op het verbeterpotentieel en komen we snel in actie. Daar worden mensen enthousiast van. Dit heeft ons geen windeieren gelegd; onze medewerkerstevrevredenheid is de afgelopen jaren zeer sterk gestegen.”